Rodzaje żarówek samochodowych – czym się różnią? Zalety i wady poszczególnych rodzajów żarówek samochodowych

Prawie 110 lat temu – w 1914 roku marka Philips zaprezentowała pierwszą samochodową żarówkę swojej produkcji. Parametry? Zawrotne pół wata mocy. Pamiętajmy jednak, że w tamtych czasach samochody poruszały się w równie zawrotnych prędkościach – max 30 km/h. Obecnie samochód mogący jechać 200 km/h czy więcej to standard. Wraz z rozwojem prędkości rozwinęło się również oświetlenie samochodowe. Na przestrzeni tych 110 lat powstały nowe rodzaje świateł samochodowych. Dzisiaj omówimy poszczególne rodzaje żarówek – żarówki halogenowe, żarówki ksenonowe, żarówki LED–owe – jakie są zalety i wady każdego rozwiązania? Sprawdźmy!

Żarówki halogenowe w samochodzie – zalety i wady

Zaczniemy od omówienia najpopularniejszego rodzaju żarówek samochodowych – od halogenów. Żarówka halogenowa została zastosowana w samochodzie po raz pierwszy w 1962 roku. Halogenowe żarówki stosowane są aż do dziś. A to dlatego, że mają kilka podstawowych zalet, takich jak:

  • Cena – ta technologia ma już swoje lata. Dlatego halogeny są znacznie tańsze od innych rodzajów żarówek samochodowych (o których zaraz). To duży plus dla osób, które chcą ograniczyć koszty związane z samochodem.
  • Dostępność – jeśli masz samochód wyposażony w żarówki halogenowe to w razie awarii/potrzeby wymiany bez najmniejszego problemu znajdziesz odpowiedni model – czy to w Internecie, czy w sklepach z częściami motoryzacyjnymi. Nie musisz się więc martwić długim czasem oczekiwania czy też brakiem dostępności.
  • Popularność – ogrom pojazdów opiera swoje oświetlenie na żarówkach halogenowych, więc wyżej wspomniana dostępność na pewno nie zmniejszy się przez kolejnych kilka lat.

Żarówki halogenowe wchodząc na rynek motoryzacyjny w 1962 roku, były prawdziwą rewolucją. Obecnie jednak producenci samochodów coraz częściej odchodzą od halogenów i decydują się na inny rodzaj żarówek . Wynika to z tego, że halogeny wypadają słabiej od nowocześniejszych rozwiązań pod kątem:

  • Energooszczędności – nowoczesne LED–y pobierają 10 razy mniej prądu od żarówek halogenowych.
  • Trwałości – LED–y potrafią świecić nawet 100 tysięcy godzin, a ksenony przez 3000 godzin. Takie rezultaty są nieosiągalne dla halogenów, które w najlepszym wypadku dobijają do 1000 godzin.
  • Efektywności – zarówno ksenony, jak i LED–y dają mocniejsze światło niż halogeny.

Ze względu na wymienione wady – żarówki halogenowe zastępuje się nowszymi rodzajami żarówek, o których właśnie teraz.

Żarówki ksenonowe w samochodzie – zalety i wady

Kolejnym rodzajem świateł samochodowych są ksenony. Żarówka ksenonowa zadebiutowała w roku 1991 w BMW serii 7. Przez długi czas ksenony były stosowane jedynie w luksusowych samochodach. Lecz z biegiem czasu stawały się coraz powszechniejsze i dzisiaj są już standardem. W czym ksenony są lepsze od klasycznych żarówek halogenowych? Ksenony zapewniają:

  • Większą ilość światła
  • Większy zasięg oświetlenia,
  • Dwukrotnie mniejszy pobór energii,
  • Większą wytrzymałość,
  • Przyjemniejszą barwę światła – zbliżoną do światła dziennego, co pozytywnie wpływa na wzrok kierowcy.

Ale żeby nie było tak kolorowo – ksenony również mają swoje wady, takie jak:

  • Cena – skomplikowana budowa żarówek ksenonowych sprawia, że są one kilkukrotnie droższe od halogenów.
  • Trudniejsza wymiana żarówki – wynikająca z bardziej rozbudowanej konstrukcji.
  • Podatność na stłuczenia.

Żarówki ksenonowe wprowadziły znaczne zmiany na rynku oświetlenia motoryzacyjnego, a rozwój poszedł jeszcze dalej i już w 2006 roku pojawiły się pierwsze żarówki typu LED. Sprawdźmy, czym charakteryzuje się ta technologia.

Żarówki LED w samochodzie – zalety i wady

Kolejnym rodzajem żarówek są LED–y, które po raz pierwszy w głównych światłach samochodowych zastosował Lexus w modelu LS600h. Podobnie jak ksenony – LED–y wchodząc na rynek, były technologią zarezerwowaną dla samochodów z wyższej półki. Jednak po pewnym czasie żarówki LED–owe się rozpowszechniły i dzisiaj możemy je spotkać nawet w małych samochodach np. Renault Clio IV. LED–y z roku na rok zyskują coraz większą popularność na rynku oświetlenia samochodowego ze względu na swoje zalety, do których zaliczamy:

  • Energooszczędność – LED–y zużywają 10 razy mniej energii niż żarówki halogenowe.
  • Trwałość – od 50 do 100 tysięcy godzin. To pułap nieosiągalny zarówno dla ksenonów (~3000 godzin), jak i halogenów (~1000 godzin).
  • Barwę światła – z wszystkich rodzajów żarówek to właśnie LED–y są najbardziej zbliżone barwą do światła dziennego. Dzięki temu oświetlenie LED–owe jest bardzo naturalne dla kierowcy, co pozytywnie przekłada się na wzrok.
  • Zmniejszone zużycie paliwa – posiadając w samochodzie żarówki LED, możemy zaoszczędzić nawet 0,3 litra paliwa na 100 km. Wynika to z mniejszego obciążenia alternatora w czasie pracy LED–ów.
  • Odporność na uszkodzenia mechaniczne i drgania.
  • Wygląd – nieco mniej praktyczna zaleta od tych wymienionych wyżej, ale trzeba przyznać – oświetlenie LED świetnie się prezentuje.

Wady? Oczywiście cena. LED–y są znacznie droższe od pozostałych rodzajów żarówek samochodowych, co wynika z ich skomplikowanej budowy.

Rodzaje żarówek samochodowych – podsumowanie

Poznałeś zalety i wady poszczególnych rodzajów żarówek samochodowych. Jak to zwykle bywa – każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy. Jednak bez względu na rodzaj żarówki – przy jej wyborze należy pamiętać, a właściwie to opłaca się pamiętać o odpowiedniej temperaturze barwowej i kilku innych czynnikach, o czym przekonasz się, czytając nasz artykuł:

Temperatura barwowa żarówki samochodowej – jak wpływa na jakość oświetlenia samochodowego?

Zapraszamy.