Reflektory samochodowe pełnią bardzo istotną rolę, zapewniając bezpieczeństwo podczas jazdy. Jest to możliwe dzięki ich budowie, która sprawia, że doskonale spełniają swoje funkcje. Sprawdźmy więc, jaka jest construction of a car headlight oraz jakie funkcje pełnią poszczególne elementy. Serdecznie zachęcamy do lektury.
Obudowa
Najbardziej wewnętrznym elementem jest chodzi o reflektor samochodowy jest jego obudowa. Jej rolą jest również zamocowanie elementu do karoserii pojazdu, a także ochrona przed czynnikami zewnętrznymi. W obudowie mieszczą się też pozostałe elementy, dlatego tak ważne jest, aby był on szczelny.
Zaparowane reflektory to problem również w Twoim samochodzie? Sprawdź, z czego dokładnie może on wynikać i jak się go pozbyć!
Urządzenie regulujące
Reflektory muszą być ustawione w odpowiedni sposób, aby nie oślepiały innych kierowców znajdujących się na drodze. Mogą być to m.in. elementy automatyczne, które działają dzięki czujnikom stale kontrolującym pozycję nadwozia auta i na tej podstawie dostosowują pozycję.
Żarówki
Żarówki są oczywiście niezbędne, aby reflektor w samochodzie mógł działać w prawidłowy sposób. Stosowanych jest kilka rodzajów, a te najpopularniejsze to:
-
- żarówki halogenowe – najstarsze rozwiązanie, ale i najtańsze. Mają jednak sporo wad, w tym krótszy czas eksploatacji, a także szybsze blaknięcie,
- żarówki ksenonowe – działają poprzez wytwarzanie jasnego i białego światła oraz reakcję chemiczną pomiędzy gazem ksenonowym a elektrodami. W porównaniu z halogenowymi żarówkami samochodowymi, emitują znacznie więcej światła, co pozwala na lepszą widoczność na drodze. Można także używać ich przez dłuższy czas, zwłaszcza w porównaniu z żarówkami halogenowymi,
- żarówki LED – obecnie dominujące w nowocześnie budowanych autach, stanowiące w nich standard. Gwarantują długi czas eksploatacji, a także zużywają mało energii. Wadą jest jednak ich wyższa cena.
- żarówki laserowe – to najnowsza technologia, jeśli chodzi o reflektory samochodowe. Dają jasne światło, a także zapewniają długi czas działania, nawet do 100 tys. godzin. Pracują dodatkowo w niższych temperaturach, co chroni przed awarią.
Odbłyśniki (lustra)
Budowa reflektora samochodowego to odbłyśniki, zwane również lustrami. Najważniejsze z nich zwane są paraboloidalnymi. Są one zrobione z ciągnionej blachy stalowej poddanej procesowi szlifowania i lakierowania, wraz z końcowym nałożeniem warstwy aluminium. Są one standardowym, bardzo często stosowanym rozwiązaniem w autach.
Drugi wariant to odbłyśniki wielo paraboloidalne. Projektuje się je z zastosowaniem oprogramowania komputerowego, co ma na celu m.in. bardziej precyzyjne kierowanie strumienia światła i lepszy jego zasięg.
Ostatni wariant to natomiast tzw. projektor. W jego przypadku odbłyśnik ma kształt elipsy obrotowej z dwoma ogniskami. Źródło światła jest natomiast ulokowane w jednym z ognisk, aby po odbiciu się przejść przez drugie ognisko. Sprawia to, że otrzymuje się rozproszoną wiązkę świetlną.
Szyby
Opisując budowę reflektora samochodowego nie można oczywiście zapomnieć o szybie. Aktualnie w pojazdach stosuje się szyby rozpraszające lub gładkie. Pierwsze z nich składają się z licznych soczewek oraz pryzmatów, a także wykonywane są albo ze szkła, albo tworzywa sztucznego. Natomiast szyby gładkie najczęściej robione są z tworzywa sztucznego, które cechuje się przede wszystkim lekkością, odpornością na zarysowania i przejrzystością.