Dlaczego zaprzestano produkcji szklanych reflektorów?

szklane reflektory

Do 1990 roku większość producentów wyposażała swoje pojazdy w szklane reflektory. Po tej dacie producenci stopniowo wprowadzali w najnowszych modelach reflektory wykonane z plastiku. Po 2000 roku zakup nowego samochodu ze szklanymi reflektorami był już praktycznie niemożliwy. Skąd taka nagła zmiana materiału? Dlaczego zaprzestano produkcji szklanych reflektorów i zastąpiono szkło plastikiem? O tym w dzisiejszym artykule. Zapraszamy!

 

„Powody” zaprzestania produkcji szklanych reflektorów, czyli w czym plastik jest lepszy od szkła?

Jakie górnolotne idee przyświecały producentom kiedy zmieniali szklane reflektory na plastikowe? Jedną z nich było bezpieczeństwo. Plastikowy reflektor jest zbudowany z poliwęglanów. To sprawia, że w razie wypadku, czy stłuczki, taki plastik jest odporniejszy na pęknięcie niż szkło. Szkło, które przy ewentualnej kolizji w obszarze poruszania się pieszych – mogłoby wyrządzić spore obrażenia praktycznie każdemu w okolicy. Stłuczka przy większych prędkościach uczyniłaby z odłamka szkła śmiertelne niebezpieczeństwo. W nieco mniej zawiłym scenariuszu – potrącenie pieszego. To kolejna możliwość mogąca spowodować pęknięcie szklanego reflektora. Oczywiście nikogo w takiej sytuacji nie obchodzi reflektor samochodowy. Natomiast potrącony pieszy, który bazowo ma nikłe szanse na przeżycie – może stracić je całkowicie, kiedy niefortunnie upadnie na odłamki szklanego reflektora. Czy plastikowe reflektory są więc bezpieczniejsze od swoich szklanych poprzedników? I tak, i nie. Do kwestii bezpieczeństwa wrócimy w kolejnym akapicie, w którym poznasz nieco inne podejście do reflektorów w tym obszarze. Czytaj dalej!

Kolejną przewagą plastiku przy produkcji reflektorów jest jego plastyczność. Właściwości szkła znacznie ograniczały możliwości designerskie producentów. Widać to szczególnie dzisiaj, kiedy zapoznamy się z ofertą nowych samochodów – reflektory mają najróżniejsze kształty, mające nadać pojazdowi eleganckiego stylu bądź agresywnego charakteru. Za czasów szklanych reflektorów designerzy nie mogli w taki sposób manipulować wyglądem, ponieważ szkło wymuszało dosyć kanciaste kształty konstrukcji lampy.

Dlaczego nagłówkowe powody znajdują się w cudzysłowie? Ponieważ względem szklanych reflektorów – plastikowe konstrukcje nie mają praktycznie żadnych zalet, które byłyby przydatne dla przeciętnego użytkownika. Wręcz przeciwnie – o kwestiach użytkowych właśnie teraz.

 

Zalety szklanych reflektorów, które doceniali użytkownicy. Pojedynek Szkło vs Plastik pod kątem użytkowym

Kierowco – czego oczekujesz od reflektorów samochodowych? Zakładamy, że zależy Ci na bezpiecznym poruszaniu się oraz na bezobsługowym korzystaniu z samochodu. To właśnie dwa aspekty, za które użytkownicy kochali szklane reflektory. Jak wypada pojedynek szkła z plastikiem pod kątem wymienionych parametrów?

Bezobsługowość szkła i awaryjność plastiku

Porównując szkło i plastik w obszarze codziennego użytkowania – szklany reflektor wygrywa z plastikową konstrukcją w każdym aspekcie. Właściwości szkła sprawiają, że szklanych lamp nie dotyczy wiele awarii i usterek, które w plastikowych rozwiązaniach są dosyć powszechne. Podstawowa kwestia – szkło się nie utlenia. Promieniowanie UV doprowadza do utleniania się ochronnej warstwy znajdującej się na powierzchni plastikowego klosza. W efekcie reflektor po pewnym czasie żółknie. Taka kolej rzeczy. Kolejna sprawa – matowienie. Bardzo powszechny problem przy pojawieniu się plastiku na rynku reflektorów. Świeżo wprowadzone plastikowe reflektory matowiały na potęgę. Obecnie problem ten jest nieco zniwelowany. Natomiast wciąż nie został on wyeliminowany i reflektory plastikowe stwarzają potrzebę regularnej regeneracji bądź wymiany. Szklany reflektor jest bezawaryjny i bezobsługowy, ponieważ sam materiał wyklucza pojawienie się wspomnianych problemów. Jedyną kwestią, o którą należy zadbać, jest odpowiednio dobrany materiał wykorzystywany przy ewentualnym wycieraniu kloszy. Wycieranie zarówno szklanego, jak i plastikowego klosza szorstkim materiałem nie jest dobrym pomysłem. Po wykorzystaniu takiego materiału możesz być pewien, że na powierzchni Twojego reflektora pojawią się zarysowania – bez względu na to, czy masz szklany reflektor, czy plastikowy.

Bezpieczeństwo

Wyżej wspomnieliśmy, że w razie wypadku szkło z reflektora może być dodatkowym śmiertelnym niebezpieczeństwem. W takiej scenerii plastik wydaje się być lepszym rozwiązaniem. Jak więc szkło przebija plastik w obszarze bezpieczeństwa? Jedną z częstszych przyczyn wypadków jest słaba widoczność. Za widoczność bezpośrednio odpowiada reflektor samochodowy. Który reflektor lepiej oświetli drogę? Szklany, praktycznie bezawaryjny, gwarantujący idealne oświetlenie bez względu na warunki, czy plastikowy podatny na usterki znacząco obniżające poziom widoczności? W takim zestawieniu szklana konstrukcja wygrywa, ponieważ generowane przez nią idealne oświetlenie pozwala np. na bieżąco dostosowywać prędkość do sytuacji na drodze. Słabiej oświetlający drogę plastikowy reflektor może opóźnić naszą reakcję, a w efekcie doprowadzić do nieprzyjemnego zdarzenia.

 

Realne przyczyny zastąpienia szkła plastikiem. Jak nie wiadomo, o co chodzi, to chodzi o…

O pieniądze oczywiście. Plastikowe reflektory są znacznie tańsze w produkcji od szklanych rozwiązań. Ale czy plastikowe konstrukcje są tanie w zakupie dla użytkowników? Otóż nie, a jednocześnie wymagają regularnych wymian bądź napraw. Producenci samochodowi zastępując szkło na plastik przy produkcji reflektorów „upiekli dwie pieczenie na jednym ogniu”. Obniżyli swoje koszty produkcji oraz sprawili, że dotychczasowi użytkownicy bezawaryjnych szklanych reflektorów – muszą regularnie kupować nowe, dosyć drogie plastikowe klosze. Jest jednak sposób na wyjście z takiego błędnego koła i przyoszczędzenie pieniędzy na naprawach plastikowych lamp. Zamiast kupować nowe, drogie reflektory – kliknij i sprawdź naszą usługę regeneracji reflektorów, dzięki której Twoje obecne reflektory będą wyglądać jak nowe.

Kompendium wiedzy dotyczącej zabiegu regeneracji lamp samochodowych znajdziesz w naszym innym artykule:

Regeneracja lamp samochodowych – wszystko, co chciałbyś wiedzieć

Zapraszamy!