Przeróbka lamp USA UK na EU – najważniejsze informacje

Bez względu na to, czy już sprowadziłeś swoje wymarzone auto z USA bądź UK, czy dopiero się rozglądasz – powinieneś wiedzieć, że bezpośrednio po zakupie czeka Cię jeszcze kilka wydatków związanych z przystosowaniem go do ruchu na polskich drogach. Jedną z ważniejszych rzeczy po zakupie samochodu z Wielkiej Brytanii czy ze Stanów Zjednoczonych jest adaptacja lamp. W naszym kraju obowiązuje ruch prawostronny, natomiast w Ameryce i Wielkiej Brytanii samochody poruszają się lewą stroną jezdni. To jeden z powodów różnic konstrukcyjnych reflektorów stosowanych w samochodach produkowanych z przeznaczeniem na rynek amerykański i brytyjski. Jakie są różnice w budowie lamp samochodowych w poszczególnych krajach? Jak wygląda proces przeróbki lamp? Czytaj do końca, a wszystkiego się dowiesz.

Na czym polega proces adaptacji lamp UK?

W samochodach wyprodukowanych z myślą o rynku brytyjskim światła reflektorów są skierowane lekko w lewą stronę. Takie rozwiązanie sprawdza się świetnie w UK, gdzie obowiązuje lewostronny ruch – światła reflektorów skierowane lekko w lewo zapewniają oświetlenie pobocza, na którym np. może poruszać się pieszy bądź rowerzysta. Lecz odwróćmy sytuację, zmieniając kierunek jazdy. W Polsce obowiązuje ruch prawostronny, więc wspomniane ustawienie lamp oślepiałoby kierowców jadących z naprzeciwka. Z tego względu należy przerobić lampy w taki sposób, żeby strumień światła lamp był skierowany lekko w prawą stronę. W tym celu wymienia się przesłony soczewek. Taki zabieg sprawia, że wiązka światła pada asymetrycznie w sposób odwrócony do UK, co załatwia sprawę.

W przypadku lamp UK to wszystko – nieco więcej rzeczy trzeba zrobić w samochodach sprowadzonych z USA, o czym właśnie teraz.

Na czym polega proces adaptacji lamp USA?

Lampy przeznaczone do samochodów produkowanych w Stanach Zjednoczonych świecą symetrycznie. To oznacza, że jednakowo oświetlają prawą i lewą stronę jezdni, co jest niedopuszczalne na europejskich drogach. Światła lamp samochodowych na terenie Unii Europejskiej powinny w większym stopniu oświetlać prawą stronę drogi. Zmiana symetrycznego oświetlenia polega na wymianie przesłon soczewek bądź modyfikacji fabrycznego rozwiązania.

Nieco więcej informacji o symetrycznym i asymetrycznym oświetleniu znajdziesz we wpisie
Światła mijania symetryczne czy asymetryczne?
Jeśli temat Cię zainteresował – zapraszamy. My natomiast wracamy do omawiania procesu adaptacji lamp USA.

Kolejną kwestią do przerobienia są kierunkowskazy, które w amerykańskich samochodach są czerwone i często zintegrowane ze światłem stopu. Kolor kierunkowskazu określają krajowe przepisy, a te dokładnie mówią, że kierunkowskaz powinien mieć kolor żółty. Tak więc niezbędna jest modyfikacja polegająca na zmianie koloru kierunkowskazów oraz oddzieleniu ich od świateł stopu.

Na kierunkowskazach zmiany w obszarze tylnej lampy się nie kończą. Tylne światła samochodów wyprodukowanych w Ameryce nie mają świateł przeciwmgielnych, których posiadanie jest obowiązkowe na terenie Unii Europejskiej. Ostatnia niezbędna modyfikacja polega więc na dołożeniu przeciwmgielnego oświetlenia.

Ile kosztuje przeróbka lamp?

Koszt adaptacji lamp zależy oczywiście od konkretnego modelu pojazdu. Ceny zaczynają się od 600 złotych za lampę. Jeśli chcesz poznać dokładną cenę usługi dla danego samochodu – skontaktuj się z nami – chętnie odpowiemy na wszystkie Twoje pytania.