Światła do jazdy dziennej – 4 Zalety i 1 Wada. Wszystko, co chciałbyś wiedzieć o światłach DRL

Włączenie świateł po uruchomieniu silnika to odruch bezwarunkowy dla większości kierowców. W samochodach wyprodukowanych po 2011 roku (bądź w starszych doposażonych pojazdach) już na etapie włączania świateł pojawia się jednak pewien dylemat. Światła do jazdy dziennej czy światła mijania? W tym artykule znajdziesz najważniejsze informacje dotyczące świateł DRL. Poznasz 4 zalety, które sprawią, że zamontujesz w swoim samochodzie światła do jazdy dziennej (o ile ich obecnie nie masz) oraz 1 wadę, o której łatwo zapomnieć, a może Cię to sporo kosztować.

Czytaj dalej, a dowiesz się:

  • DRL – co to jest?
  • Jakie są zalety świateł do jazdy dziennej? 4 korzyści z używania świateł DRL
  • Jakie są wady świateł do jazdy dziennej? 1 kosztowny minus
  • Światła do jazdy dziennej przepisy – kiedy można używać świateł DRL?
  • Montaż świateł do jazdy dziennej a przepisy – jak to wygląda w praktyce?
  • Jak podłączyć światła do jazdy dziennej?
  • Ile kosztuje montaż świateł do jazdy dziennej?
  • Czy opłaca się zamontować światła do jazdy dziennej?
  • Światła do jazdy dziennej – Podsumowanie

 

DRL – co to jest?

DRL to skrót od Daytime Running Ligths, co oznacza światła do jazdy dziennej. Nie przerażaj się więc kiedy przeglądasz oferty bądź szukasz informacji na temat świateł do jazdy dziennej i widzisz tajemniczy skrót „DRL”. To dokładnie to samo.

 

Jakie są zalety świateł do jazdy dziennej? 4 korzyści z używania świateł DRL

1.  Oszczędność paliwa

A właściwie akumulatora. Światła do jazdy dziennej pobierają znacznie mniej prądu niż światła mijania. Przemierzając 100 kilometrów z włączonymi światłami DRL spalisz o ~0,2 litra paliwa mniej niż gdybyś ten sam dystans przejechał na światłach mijania. To właśnie ze względu na mniejsze zapotrzebowanie energetyczne.

0,2 litra oszczędzone na 100 kilometrów nie wygląda zbyt kusząco. To fakt. Natomiast średnio rocznie Polski kierowca przejeżdża niemal 9000 kilometrów. Załóżmy, że 5000 kilometrów przemierzy na światłach DRL. W takim wypadku oszczędzi 10 litrów paliwa rocznie, co już prezentuje się nieco lepiej. Natomiast kwestię opłacalności montażu / używania świateł do jazdy dziennej szczegółowo omówimy w dalszej części artykułu. Czytaj dalej!

2.  Wygoda

Kiedy posiadasz światła DRL w samochodzie, nie musisz pamiętać o włączeniu świateł. Te włączają się same, jednocześnie z uruchomieniem silnika. Działa to zarówno w przypadku fabrycznych rozwiązań, jak i samodzielnie montowanych świateł do jazdy dziennej w starszych pojazdach (o ile instalacja została dobrze poprowadzona).  Pamiętaj jednak, żeby się do tej wygody zbytnio nie przyzwyczajać. Może Cię to sporo kosztować, o czym więcej przy omawianiu podstawowej wady świateł DRL.

3.  Lepsza widoczność

Światła do jazdy dziennej znacznie poprawiają widoczność naszego pojazdu oraz wszelkich przeszkód na drodze w ciągu dnia. Sprzyja temu ich umiejscowienie i budowa. Mocne diody LED skonstruowane tak, żeby nie oślepiały innych kierowców to świetna opcja na zapewnienie bezpieczeństwa sobie i pozostałym uczestnikom ruchu.

4.  Trwałość

10 000 godzin to standardowa żywotność dla ledowych świateł DRL. Dla porównania przeciętna halogenowa żarówka przetrwa 1000 godzin, po czym niezbędna będzie jej wymiana. Taka różnica wynika z tego, że światła LED się nie przepalają.

Bezawaryjność. Poprawa bezpieczeństwa. Wygodne użytkowanie. Oszczędności na paliwie. Czy światła DRL mają jakiekolwiek wady? Mają i warto o nich pamiętać. W przeciwnym wypadku roczne oszczędności z paliwa nie wystarczą na pokrycie skutków beztroskiego korzystania z zalet DRL-ów.

 

Jakie są wady świateł do jazdy dziennej? 1 kosztowny minus

Konieczność pamiętania o zmianie świateł DRL na światła mijania w razie zmniejszenia przejrzystości powietrza.

Teoretycznie ten minus powinien wykluczać czujnik zmierzchu. Jego zadaniem jest automatyczna zmiana świateł, kiedy zajdzie taka potrzeba np. przy wjeździe do tunelu. W praktyce jednak starsze samochody oraz takie doposażone rzadko kiedy posiadają czujnik zmierzchu. W nowych samochodach jest to już standardem.

Pamiętaj jednak, że nawet najnowocześniejszemu czujnikowi może zdarzyć się pomyłka. Nie przyzwyczaj się więc nadmiernie do wygodnego trybu „AUTO”. Jeśli czujnik nie zadziała i sam nie przełączysz świateł – w razie kontroli policyjnej czeka Cię mandat wysokości 200 zł. Otrzymasz również 2 punkty karne.

Zdziwisz się, jakie sytuacje zobowiązują do przełączenia świateł DRL na światła mijania.

 

Światła do jazdy dziennej przepisy – kiedy można używać świateł DRL?

Kierowcy przyzwyczajeni do konkretnych zapisów prawnych szukają odpowiedzi na pytania – od której godziny można jeździć na światłach dziennych albo czy na światłach do jazdy dziennej można jeździć przez cały rok. Lecz prawo dotyczące oświetlenia samochodowego jest dosyć „elastyczne”.

Artykuł 51 Kodeksu Drogowego mówi, że kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.

W Kodeksie Drogowym nie ma szczegółowych godzin, czy też zakresu datowego, w którym używanie świateł DRL byłoby dozwolone. Jazda na światłach do jazdy dziennej jest dozwolona od świtu do zmierzchu zawsze wtedy, kiedy warunki atmosferyczne nie zmniejszają przejrzystości powietrza.

Pojawia się pytanie – co zmniejsza przejrzystość powietrza? Jakie warunki obligują kierowcę do przełączenia DRL-ów na światła mijania? Artykuł 30 Kodeksu Drogowego mówi o mgle, opadach atmosferycznych i „innych przyczynach”. Do popularniejszej sytuacji z kategorii innych przyczyn możemy zaliczyć przejazd tunelem.

Pamiętaj, że nawet przy lekkiej mgle, czy minimalnych opadach, jesteś zobowiązany używać świateł mijania. Nie licz w takich sytuacjach na tryb „AUTO”, bo ten może po prostu nie zadziałać. Światła DRL zmieniają się automatycznie w przypadku większych zaburzeń przejrzystości powietrza. Nie zmienią się jednak przy warunkach zmniejszających widoczność w małym stopniu. Jeśli nie zmienisz świateł ręcznie – musisz się liczyć ze stratą 200 złotych i 2 punktów karnych.

 

Montaż świateł do jazdy dziennej a przepisy – jak to wygląda w praktyce?

Osoby chcące dokonać samodzielnej modyfikacji swojego oświetlenia stoją przed pytaniem – jak zamontować światła do jazdy dziennej? Kodeks Drogowy dostarcza szczegółowe informacje na temat tego, jak podłączyć światła do jazdy dziennej. Montując światła DRL w swoim samochodzie pamiętaj o następujących wymogach:

  • światła DRL powinny być zamontowane co najmniej 40 cm od boku pojazdu,
  • przerwa między lampami powinna być większa niż 60 cm,
  • światła powinny być zamontowane na wysokości 25 cm – 1.5 m nad gruntem.

Zachowanie wskazanych wymiarów to nie wszystko. Montowana lampa powinna posiadać odpowiednią homologację w postaci oznakowania „E” lub „e” + numer. Informacje z zakresu homologacji znajdziesz w opisie w sklepie internetowym bądź na kloszu w przypadku już posiadanej lampy. Zwróć na to szczególną uwagę przy zakupie świateł DRL. Nieprawidłowe ustawienie lamp możesz skorygować, ale homologacji lampom już nie dołożysz.

Ostatnią kwestią, o której należy pamiętać, jest odpowiednie połączenie świateł z instalacją elektryczną samochodu. Odpowiednie, czyli takie sprawiające, że światła będą się automatycznie:

  • włączać, wraz z uruchomieniem silnika,
  • wyłączać po zapaleniu świateł mijania, drogowych lub przeciwmgłowych.

Pamiętaj o powyższych wskazówkach przy montowaniu i zakupie lamp. Jeśli się do nich nie zastosujesz – możesz mieć problemy z przejściem przeglądu i kontroli policyjnej.

 

Jak podłączyć światła do jazdy dziennej?

Znasz już wymogi do spełnienia przy montowaniu świateł DRL. Jak wygląda taki montaż w praktyce?

Mnogość produktów na rynku świateł DRL sprawia, że stworzenie uniwersalnej instrukcji „jak zamontować światła do jazdy dziennej” jest niemożliwe. Do napisania takiego poradnika niezbędne byłyby dwie informacje – wybrany model świateł DRL + model Twojego samochodu. Z wykorzystaniem takiej formułki z łatwością stworzysz instrukcję dopasowaną pod Twoje indywidualne potrzeby.

Wpisz w wyszukiwarkę frazę „Jak podłączyć + światła do jazdy dziennej + model Twojego samochodu”. Z łatwością znajdziesz instruktaż, który krok po kroku przeprowadzi Cię przez poszczególne etapy montażu świateł DRL.

Montaż jest stosunkowo prosty. Przed rozpoczęciem prac wyposaż się we wkrętarkę i śrubokręt. Z takim zestawem narzędzi i dopasowanym poradnikiem montaż zajmie Ci maksymalnie 2 godziny.

 

Ile kosztuje montaż świateł do jazdy dziennej?

Same światła to koszt 50-150 złotych za podstawowe solidne modele. Lampy renomowanych firm są droższe i potrafią kosztować nawet kilkaset złotych.

Zamontowanie świateł do jazdy dziennej u mechanika kosztuje około 100 złotych. Oczywiście możesz samodzielnie wykonać montaż świateł DRL wykorzystując podstawowe narzędzia i internetowe poradniki. Jeśli natomiast uważasz, że nie podołasz bądź nie masz czasu – skorzystanie z usług mechanika będzie znacznie lepszym wyborem. Jeśli uszkodzisz coś w czasie montażu świateł – naprawa z pewnością będzie kosztować więcej niż 100 złotych, które zapłaciłbyś za profesjonalny montaż.

Tak więc zakup lamp + montaż u mechanika będzie kosztował Cię około 200-300 złotych w przypadku budżetowych, solidnych lamp. Sprawdźmy, czy to się w ogóle opłaca.

 

Czy opłaca się zamontować światła do jazdy dziennej?

Przyjmijmy, że lampy + montaż to koszt 300 złotych. Czy będzie warto?

Żywotność przeciętnego DRL-a to 10 000 godzin. Poruszając się z dopuszczalną w terenie zabudowanym prędkością 50 km/h – przemierzysz przez ten czas 500 000 kilometrów. Na każdych 100 przejechanych kilometrach oszczędzasz ~0,2 litra paliwa (względem używania świateł mijania).

Szybka kalkulacja. 500 000 : 100 = 5000 – tyle razy przejedziesz 100 kilometrów w trakcie przemierzenia tych 500 000 km. 5000 x 0,2 l = 1000 – zaoszczędzone litry paliwa. Przyjmijmy, że auto napędza olej napędowy, który obecnie kosztuje ~6 zł za litr. Oszczędzasz więc 6000 złotych.

Równie pokaźne oszczędności zyskasz korzystając z usługi regeneracji reflektorów w Vroomer. Kliknij link i sprawdź, ile będzie kosztować regeneracja Twoich reflektorów. To ułamek ceny nowej lampy, o czym więcej dowiesz się z naszego innego artykułu:

Czy regeneracja reflektorów się opłaca?

Zapraszamy!

 

Światła do jazdy dziennej – Podsumowanie

Ze względu na szereg zalet montaż świateł DRL zyskuje na popularności jako podstawowa modyfikacja oświetlenia samochodowego. Nie ma co się dziwić. Zgodnie z naszymi wyliczeniami – do oszczędzenia jest całe 6000 złotych. Pamiętaj o wskazówkach z dzisiejszego artykułu, a wspomniana kwota nie uszczupli się o mandaty ;).

Interesujesz się modyfikacjami oświetlenia samochodowego? Przejdź do naszego artykułu: → Czy montaż projektorów Bi-Led jest legalny? i dowiedz się, dlaczego warto zamontować projektory Bi-Led oraz jak to zrobić, żeby mieć święty spokój. Zapraszamy!