5 oznak, że Twoje reflektory wymagają regeneracji

Lampy samochodowe to jeden z elementów, który jest szczególnie narażony na zbieranie rozmaitych uszkodzeń i przyspieszoną eksploatację. Codzienne przyjmowanie promieniowania UV, obrywanie kamykami, wilgoć, kurz, czy każdy inny brud – z tym wszystkim muszą mierzyć się właśnie reflektory. To sprawia, że po kilku latach eksploatacji niewiele zostaje z pierwotnej widoczności, jaką zapewniały lampy od razu po zakupie auta. Jeśli nic z tym nie zrobisz, to będzie tylko i wyłącznie gorzej. Dlatego warto, żebyś rozważył skorzystanie z profesjonalnego serwisu reflektorów, który przywróci Ci pełen potencjał Twoich lamp. W tym artykule dowiesz się, kiedy należy zająć się regeneracją reflektorów. Przedstawimy Ci 5 oznak, które powinny skłonić Cię do inwestycji w taki zabieg. Zapoznaj się z nimi i zastosuj wskazówki zawarte w tym poradniku, a zapewnisz sobie bezpieczeństwo i komfort prowadzenia na wysokim poziomie. Zapraszamy!

 

1. Zmatowienie, czyli największy przeciwnik widoczności

Zmatowienie to zdecydowanie największy wróg wydajności Twoich reflektorów. Kiedy masz zmatowione lampy, to nie pomoże Ci nowiutka żarówka, czy idealnie zregenerowany odbłyśnik – światło, tak czy siak, nie przebije się przez klosz. Tok rozwoju zmatowienia jest dosyć prosty i dotyczy dosłownie każdego samochodu. Po kilku latach użytkowania auta fabryczna ochrona reflektorów traci swoje właściwości. Wtedy na powierzchni klosza pojawiają się pierwsze uszkodzenia w formie rysek. Ponadto lampa jest cały czas wystawiona na działanie utleniających promieni UV, które mają wyniszczające działanie na klosz. Przy wstępnych fazach matowienia można jeszcze uporać się z problemem za pomocą tanich, domowych rozwiązań. Ale przegapienie tego momentu jest równoznaczne z koniecznością zakupu nowego klosza bądź wykonania regeneracji/polerowania.

Pamiętaj jednak, że nawet jeśli udało Ci się zwalczyć jakieś małe oznaki matowienia, to musisz mieć się na baczności. Przeciętny, domowy sposób polega na zastosowaniu takich środków, które być może są skuteczne i na pierwszy rzut oka dają super efekty, ale w dłuższej perspektywie prowadzą do powstawania kolejnych zniszczeń. Dlatego jako firma specjalizująca się w dziedzinie reflektorów zdecydowanie odradzamy samodzielne naprawy wszystkim, którzy nie mają praktycznego doświadczenia w serwisowaniu lamp – więcej z tego szkody niż pożytku. Postaw na profesjonalną usługę, taką jak regeneracja reflektorów w Vroomer, a będziesz mieć spokój z lampami na lata.

 

2. Zżółknięcie – niepozorny problem, który przekłada się na wiele nieprzyjemnych konsekwencji

Zżółknięte reflektory to kolejny problem, który pojawia się w ramach tego, że lampa ma na co dzień do czynienia z mnóstwem szkodliwych czynników atmosferycznych. Tutaj również – tak jak w przypadku zmatowienia – podstawową konsekwencją jest brak odpowiedniej przepuszczalności światła. Na szybko i na chwilę możesz poradzić sobie z tym problemem za pomocą tanich metod, takich jak pasta do zębów, czy cytryna z sodą. Ale pamiętaj, że takie sposoby polegają na mocy tych środków, która upora się nie tylko ze zżółknięciem, ale także z resztką warstwy ochronnej klosza. W efekcie od razu przy stosowaniu takich myków zniszczysz klosz wcieraniem w niego chemii, która z pewnością nie jest przystosowana do takich celów. Ponadto w dłuższej perspektywie pozostawisz klosz narażony na bezpośrednie działanie promieniowania UV i tych wszystkich czynników atmosferycznych, które kompletnie go zdegradują. Pamiętaj o tym przy wyborze metody naprawy i nie wierz w to, że cytryna z sodą pozwoli Ci usunąć problemy na kilka lat – po kilkudziesięciu dniach będzie zapewne jeszcze gorzej, niż było.

 

3. Głębokie zarysowania to nie tylko mankament wizualny, ale przede wszystkim rzeczywiste ograniczenie widoczności

Wystarczy, że nie zadziałasz od razu w momencie, kiedy rysy są małe, a po jakimś czasie nie będziesz w stanie już nic zrobić. Tak niestety działają zarysowania. To znacząco ogranicza Twoje możliwości działania, ale nie jest też tak, że możesz się jedynie biernie przyglądać i czekać na rozwój sytuacji. Na rynku znajdziesz wiele specjalistycznych preparatów, dzięki którym możesz usuwać bieżące zarysowania i zapobiegać powstawaniu kolejnych. Kluczem jest tutaj Twoja skrupulatność w działaniu. Po prostu nie możesz dopuścić do tego, żeby te małe ryski zmieniły się w głębokie zarysowania. Musisz na bieżąco np. raz w miesiącu sprawdzać stan lamp i usuwać wszystkie mikrouszkodzenia. W przeciwnym razie niegroźne rysy, które można usunąć odpowiednim preparatem – zamienią się w takie uszkodzenia, których nie pozbędziesz się bez profesjonalnego zabiegu.

Kolejna sprawa jest taka, że nie możesz czekać na moment, w którym zobaczysz, że lampy straciły dawną wydajność. W takiej chwili jest już za późno. Twoim zadaniem jest usuwanie tych małych rys, które nie dają o sobie znać w trakcie prowadzenia, bo nie mają żadnego wpływu na wiązkę światła. Kiedy będziesz już widział, że klosz zaburza przepuszczanie światła żarówki, to znak, że jest już za późno na szukanie jakichś tanich rozwiązań. Ograniczona przepuszczalność światła wynika w takiej sytuacji z głębokich zarysowań, które zmieniają trasę danej części wiązki – w efekcie światło może padać wszędzie, ale z pewnością nie tam, gdzie jest potrzebne. Dlatego w kwestii zarysowań musisz pamiętać o tej prostej zasadzie – usuwaj najmniejsze rysy i w żadnym wypadku nie czekaj na rozwój sytuacji. W przeciwnym razie nie unikniesz regeneracji reflektora bądź polerowania klosza.

 

4. Uporczywe parowanie może być oznaką poważnych problemów technicznych, które potrafią finalnie zniszczyć lampę

Zazwyczaj parowanie jest problemem, który rozwiązuje się sam na dystansie kilku przejechanych kilometrów. Wystarczy, że żarówka wygeneruje odpowiednią temperaturę i para znika. Jeśli tak to wygląda w Twoim przypadku, to absolutnie nie masz powodów do obaw. Zupełnie inaczej to wygląda, kiedy praca żarówki nie wystarcza do usunięcia pary z wnętrza lampy. To oznacza, że środek reflektora jest pozbawiony cyrkulacji powietrza bądź gdzieś jest spora nieszczelność. Takie usterki przekładają się na szereg kłopotów. Z pewnością będziesz widział, że para nieco przytłumia wiązkę światła generowaną przez żarówkę. To znacznie ograniczy Twoje bezpieczeństwo i komfort prowadzenia. Ponadto musisz liczyć się z poważnymi awariami elektrycznych elementów Twojego reflektora.

Niestety zmasowane parowanie może przerodzić się w powstawanie kropelek wody w lampie. W skrajnych przypadkach w reflektorze po prostu widać sporą ilość wody – tak jakbyś podszedł z butelką i ją tam wlał. Niezależnie, czy w Twojej lampie będzie mnóstwo kropelek, czy szklanka wody – przy odrobinie nieszczęścia wilgoć przedostanie się do układu elektrycznego i wyrządzi tam spore szkody. Dotyczy to w szczególności kilkuletnich samochodów, gdzie lampy są wyposażone w masę elektronicznego sprzętu. W takich konstrukcjach przedostanie się wody z lampy do układu elektrycznego oznacza koszty naprawy liczone w setkach bądź nawet tysiącach złotych. Nie narażaj się na takie problemy – zregeneruj reflektory i ciesz się bezawaryjną pracą oświetlenia.

 

5. Jeśli jakakolwiek przyczyna sprawia, że Twoje lampy nie są w stanie pracować na 100% swoich możliwości, to powinieneś jak najszybciej zdiagnozować i usunąć problem

Wyżej opisaliśmy najpopularniejsze problemy z lampami, które powinny skłonić Cię do dokładnej oceny stanu technicznego reflektorów i podjęcia odpowiednich działań naprawczych. Nie jesteśmy jednak w stanie poruszyć tutaj wszystkich możliwych awarii związanych z pracą oświetlenia. Poza już wspomnianymi rzeczami mogą dopaść Cię kłopoty z elementami układu elektrycznego, gdzie zawieść może masa różnych części. Ponadto musisz mieć na uwadze, że słabe oświetlenie może być spowodowane zmatowionym odbłyśnikiem bądź po prostu żarówką, która niebawem skończy swój żywot. Cokolwiek nie miałoby negatywnego wpływu na pracę Twoich reflektorów – reaguj najszybciej jak to możliwe. W ten sposób sprawnie wyeliminujesz usterki i Twoje lampy znów będą zapewniać Ci maksymalny komfort i bezpieczeństwo prowadzenia.

 

Podsumowanie

Regularnie sprawdzaj stan techniczny reflektorów i reaguj na pojawiające się awarie, a raczej nie spotka Cię żaden poważniejszy, kosztowny problem związany z oświetleniem. To najważniejsza wskazówka, którą powinieneś zapamiętać z tego artykułu. Kiedy już dopadnie Cię któraś z wymienionych usterek, nie wierz w to, że domowy sposób typu cytryna z sodą uratuje Ci życie i sprawi, że lampy będą pięknie się prezentować i świetnie działać przez kolejne lata. Jeśli liczysz na takie efekty, to niezbędny będzie profesjonalny zabieg, taki jak regeneracja reflektorów w Vroomer. Zapoznaj się z naszymi przykładowymi realizacjami, a przekonasz się, że zdecydowanie warto powierzyć nam lampy samochodowe. Kliknij link i sprawdź sam!