Jak przerobić światła amerykańskie na europejskie?

Jak przerobić światła amerykańskie na europejskie

Amerykańskie samochody cieszą się coraz większą popularnością wśród polskich kierowców. Istnieje też realna możliwość sprowadzania ich wprost zza oceanu. Niestety, zanim taki Jeep, Dodge czy nawet BMW wyjedzie na lokalne drogi, musi przejść pewne modyfikacje. Dotyczą one między innymi oświetlenia, które w Polsce musi spełniać nieco inne wymagania. Jakie one są i jak przerobić światła amerykańskie na europejskie?

Oświetlenie polskie a amerykańskie – co na to przepisy?

Przepisy o ruchu drogowym określają zasady poruszania się po drogach i zachowania kierowców w określonych sytuacjach. Jedną z regulowanych prawem kwestii jest komunikacja, dzięki której każdy kierujący pojazdem wie, jak ma się zachować w konkretnej sytuacji i jakiego może spodziewać się manewru ze strony innego uczestnika. Pomagają w tym zarówno znaki drogowe, jak i oświetlenie w pojeździe.

Aby taka komunikacja na drodze była możliwa, wszystkie sygnały muszą być zrozumiałe i jednoznaczne. W przypadku oświetlenia w samochodach amerykańskich i polskich tak nie jest, dlatego przeróbka lamp USA jest niezbędna, aby pojazd mógł pojawić się na drodze. Na czym polegają różnice w oświetleniu polskim i europejskim?

  • Reflektory główne w pojazdach amerykańskich są symetryczne, co oznacza, że obie lampy jednakowo oświetlają drogę. Polskie przepisy nakazują używanie świateł asymetrycznych, przy czym reflektor prawy oświetlający pobocze emituje dłuższą wiązkę światła i skierowaną bardziej ku górze. Dzięki temu kierowca lepiej widzi znaki drogowe i poruszających się pieszych.
  • W pojazdach amerykańskich kierunkowskaz jest zintegrowany ze światłem postojowym, natomiast w europejskich oba te typy oświetlenia funkcjonują niezależnie.
  • Kierunkowskazy z przodu i z tyłu w pojazdach z USA mają różne kolory. Często są też czerwone lub białe. W Polsce i całej Europie obowiązuje kolor żółty zarówno w migaczach przednich, jak i tylnych.
  • W autach amerykańskich często brak obowiązkowych świateł przeciwmgielnych, których wymagają przepisy europejskie.
  • Nie zawsze jest też zamontowane podświetlenie tablicy rejestracyjnej. Wynika to z faktu, że miejsce na nią w pojazdach z USA jest zbyt małe i blacha zakrywa oryginalne żarówki.

Zmiana świateł amerykańskich na europejskie

Na czym polega przeróbka świateł amerykańskich?

Zmiana świateł z amerykańskich na europejskie jest niezbędna, aby samochód mógł przejść badanie techniczne i został dopuszczony do ruchu. Niestety nie zawsze jest to czynność prosta. Wiele zależy od marki i modelu pojazdu. W niektórych autach jest możliwe przerobienie reflektorów, w innych konieczna jest ich kompleksowa wymiana. Takie przystosowanie auta bywa kosztowne, dlatego przed jego zakupem warto sprawdzić w wyspecjalizowanym warsztacie, jaka będzie cena usługi.

Przerabianie lamp samochodowych z USA z pewnością nie jest możliwe we własnym zakresie. Musi to zrobić wyspecjalizowany warsztat, w którym pracownicy wiedzą, jakie wymogi muszą spełnić reflektory czy migacze. Przeróbki obejmują głównie elektrykę, co wymaga udziału fachowca z tej dziedziny. 

Przeróbka lamp USA – reflektory główne i oddzielenie migaczy

Dostosowanie świateł mijania do polskich i europejskich wymogów nie zawsze wiąże się z koniecznością wymiany reflektorów. Jedną z praktykowanych metod jest wklejenie atestowanej europejskiej soczewki do oryginalnego reflektora. Koszt takiej naprawy nieznacznie przekracza 1000 zł, oczywiście zależnie od warsztatu. Tak zmiana pozwala zachować oryginalny design pojazdu bez ingerencji w kształt świateł. 

Inną droższą metodą jest montaż ksenonów. Wymaga on również zainstalowania układu automatycznej regulacji zasięgu oraz spryskiwaczy do reflektorów. Dlatego koszt wykonania takiej przeróbki jest dwukrotnie wyższy. Trzecia opcja to wymiana całych reflektorów na europejskie. Nie jest ona jednak możliwa w każdym pojeździe. Może też być bardzo droga z uwagi na konieczność dopasowania do innych elementów pojazdu np. przez wymianę atrapy. Pozostaje jeszcze oddzielenie świateł pozycyjnych, od migaczy, które jest stosunkowo prostym zabiegiem.

Zmiana świateł z amerykańskich na europejskie z tyłu pojazdu

Przeróbka świateł amerykańskich z tyłu pojazdu również może być wykonana na trzy sposoby. Najprostszym, ale też najdroższym jest wymontowanie oryginalnych lamp i wstawienie na ich miejsce nowych, dostosowanych do europejskich wymogów. Inną metodą jest przejęcie funkcji kierunkowskazów przez światła cofania. Można to uzyskać, zamieniając obwody elektryczne oraz wstawiając do osłony żarówkę w żółtym kolorze. Światła cofania jednak są obowiązkowe, dlatego konieczne jest zamontowanie dodatkowych lamp. Najczęściej umieszcza się je nad zderzakiem.

Istnieje też trzecia, nieco bardziej skomplikowana opcja, która jednak nie jest możliwa do wykonania w każdym aucie. Zmiana świateł z amerykańskich na europejskie sprowadza się do wycięcia części klosza w oświetleniu pozycyjnym i wstawienia w to miejsce obowiązującego migacza.

Niezależnie od wybranej opcji, przeróbkę lamp z USA najlepiej zlecić fachowcom, którzy mają doświadczenie w przeprowadzaniu takich zmian. Zapraszamy do Vroomer!