Nieprawidłowo ustawione światła to jeden z częstszych problemów z reflektorami wśród polskich kierowców. Już pewnie się do tego przyzwyczaiłeś, więc może Cię to nieco dziwić. Ale wystarczy, że wyskoczysz na nocną przejażdżkę i będziesz zwracał szczególną uwagę na komfort prowadzenia. W praktyce co drugi kierowca będzie Cię oślepiał swoimi światłami – tylko i wyłącznie dlatego, że ma źle ustawione reflektory. W trakcie takiej nocnej podróży warto, żebyś również sam sprawdził swoje oświetlenie. Może się okazać, że wiązka światła w Twoich lampach wygląda dziwnie, reflektor świeci zbyt nisko/zbyt wysoko, albo oślepiasz innych uczestników ruchu. W takiej sytuacji konieczne będzie ustawienie świateł w samochodzie. Jak to zrobić? Tego dowiesz się w dzisiejszym artykule. Przedstawimy Ci w nim 2 powody sprawiające, że warto regularnie sprawdzać ustawienie lamp samochodowych oraz instrukcję, dzięki której szybko uporasz się z wyregulowaniem oświetlenia. Dzięki temu tanio i skutecznie zapewnisz komfort prowadzenia sobie i mijanym kierowcom. Zapraszamy!
Dlaczego powinieneś regularnie sprawdzać ustawienie lamp samochodowych? 2 powody
W jakim stanie są drogi, którymi poruszasz się na co dzień? Zapewne nie są idealne i mają mniejsze, czy większe ubytki bądź innego rodzaju nierówności. Taki stan nawierzchni, który jest standardem w znacznej części naszego kraju, przekłada się na rozregulowywanie reflektorów. Wystarczy, że przy większej prędkości zaliczysz jakąś sporą dziurę i lampy już mogą się nieco przestawić. Kolejne zbierane ubytki drogowe będą jedynie pogarszać sytuację. Prędzej, czy później reflektory samochodu użytkowanego na dziurawych drogach będą świeciły kompletnie inaczej, niż zaplanował to producent. Kiedy już taka sytuacja nastąpi, musisz jak najszybciej zareagować i odpowiednio ustawić lampy samochodowe. Jeśli chcesz szybko i skutecznie zadziałać, to musisz co jakiś czas sprawdzać aktualne ustawienie reflektorów. Postaraj się to robić przynajmniej raz w miesiącu. Będzie to miało pozytywne przełożenie na Twoją wygodę prowadzenia i nie tylko.
Bezpieczeństwo przede wszystkim. To drugi powód, dla którego warto czasem sprawdzić ustawienie lamp. Reflektory samochodowe to podstawowy element pojazdu, który ma zapewnić Ci bezpieczeństwo prowadzenia. Niestety spora część kierowców robi z niego broń do zaburzania widoczności pozostałym uczestnikom ruchu i zamiast ustawić lampy, to świecą wszystkim po oczach. Kiedy mijasz takiego kierowcę, praktycznie tracisz widoczność na kilka sekund. A sam zapewne wiesz się, że kilka sekund to na drodze mnóstwo czasu. Utrata widoczności na 5 sekund przy jeździe z prędkością 100 km/h sprawi, że będziesz musiał przejechać 140 metrów bez możliwości monitorowania sytuacji. Jeśli na takim dystansie pod Twoimi kołami znajdzie się jakaś nieprzyjazna niespodzianka, to będziesz miał niemałe kłopoty. Nie sprawiaj takich niechcianych prezentów innym kierowcom – regularnie sprawdzaj pracę oświetlenia i w razie potrzeby reaguj, a poprawisz bezpieczeństwo na drogach.
Jak działa ustawianie świateł pokrętłem z poziomu kabiny kierowcy i dlaczego nie rozwiąże wszystkich Twoich problemów ze światłami?
Zacznijmy od tego magicznego pokrętła znajdującego się po lewej stronie od kierownicy. Umożliwia Ci ono wybranie 1 z 4 wartości od 0 do 3. To podstawowe narzędzie do sterowania wiązką światła, w które producenci wyposażają samochody z 1 prostego powodu. Twoje reflektory są nieco inaczej ustawione względem nawierzchni w zależności od obciążenia samochodu. To pokrętło daje Ci możliwość niwelowania tego efektu.
Wybór pozycji na pokrętle zależy od aktualnego umiejscowienia obciążenia w samochodzie. W praktyce wygląda to następująco:
- pozycję „0” wybierasz, kiedy jedziesz sam bądź z pasażerem na przednim siedzeniu – to neutralna pozycja, która będzie dobrym wyborem, kiedy masa znajduje się w przedniej części samochodu,
- pozycję „1” wybierasz, kiedy masz w aucie 4-5 osób i masz pusty bagażnik – dzięki temu wiązka światła dostosuje się do obciążenia, jakie ma samochód w swojej centralnej części,
- pozycję „2” wybierasz, kiedy masz w aucie 4-5 osób + masz załadowany bagażnik – przy tej pozycji lampy uwzględnią w swojej pracy, że masz wagę na praktycznie całej rozciągłości samochodu,
- pozycję „3” wybierasz, kiedy masz obciążony bagażnik, ale nie masz pasażerów – to pozycja przewidziana na masę znajdującą się w przeciwległej (względem lamp) skrajnej części pojazdu.
Znajomość tych zasad umożliwi Ci bieżące manipulowanie wiązką światła, które poprawi bezpieczeństwo Twoje i innych kierowców. Ale pamiętaj, że manewrowanie pokrętłem nie ma większego sensu, jeśli masz skrajnie rozregulowane reflektory. Nic Ci nie da zmiana pozycji na pokrętle, bo Twoje lampy są już dawno „wybite” z fabrycznych ustawień. Na początek będziesz musiał przywrócić je na właściwe tory. Pomoże Ci w tym poniższa instrukcja.
Prosta instrukcja, dzięki której ręczna regulacja świateł stanie się dla Ciebie szybka i wygodna
Zanim przejdziesz do właściwego regulowania lamp, musisz koniecznie sprawdzić kilka rzeczy. Jeśli o nich zapomnisz, to będziesz musiał drugi raz powtarzać cały ten proces. Początkowe zadania dotyczą głównie wyboru placu działań i spełnienia 2 technicznych wymogów. Postaraj się znaleźć poziomy, płaski plac zakończony pionową, równą powierzchnią – najprostszym wyborem będzie budynek typu garaż. Kiedy już znajdziesz odpowiednie miejsce, wyładuj z samochodu wszystkie zbędne rzeczy, jakie mogą powodować obciążenie. I na koniec jeszcze bardzo ważna rzecz, o której łatwo zapomnieć – zweryfikuj ciśnienie w oponach i jeśli zauważysz jakieś nieprawidłowości, to koniecznie napraw je przed przystąpieniem do regulowania świateł. Po zrealizowaniu tych wszystkich instrukcji możesz przejść do właściwego zadania.
- Na początek ustaw samochód prostopadle do ściany w odległości 10 metrów.
- Teraz uruchom światła mijania i ustaw pokrętło regulacyjne na pozycję „0”.
- Z tak ustawionymi lampami podjedź do ściany, jak najbliżej – im bliżej, tym lepiej.
- W tym momencie musisz zaznaczyć na ścianie środek każdej lampy. Możesz w tym celu użyć na przykład taśmy.
- Do kolejnej czynności przyda Ci się poziomica. Po zaznaczeniu dwóch punktów będziesz musiał wyznaczyć poziomą linię, która będzie przebiegała 5 centymetrów poniżej wcześniej oznaczonych miejsc. Ta pozioma linia odpowiada osi Twojego samochodu.
- Kiedy już zaznaczysz wszystko, odjedź samochodem na 10 metrów od ściany.
I teraz chwila prawdy.
- Jeśli granica światła i cienia znajduje się 10 cm poniżej oznaczonych środków lamp, to wszystko jest w porządku i nie musisz robić kompletnie nic. W każdym innym wypadku czeka Cię regulowanie lamp z pomocą śrub znajdujących się w ich obudowach – Twoim celem jest osiągnięcie wspomnianego rezultatu, czyli granica światła i cienia na poziomie 10 cm poniżej wyznaczonych środków reflektorów.
Podsumowanie
Prawidłowe ustawienie świateł to jeden z ważniejszych elementów, który decyduje o bezpieczeństwie oraz komforcie Twoim i pozostałych uczestników ruchu. Dlatego warto regularnie sprawdzać, czy czasem Twoje reflektory nie są rozregulowane. Przy naszych pełnych dziur drogach konieczność ręcznego regulowania świateł jest jedynie kwestią czasu. Pamiętaj przy jego wykonywaniu o wskazówkach poznanych w tym poradniku, a z pewnością szybko i skutecznie uporasz się z problemem. Sprawdź sam!