Jak wybrać reflektory przy zakupie nowego samochodu? 3 wskazówki

W końcu nadszedł ten moment, w którym możesz sobie pozwolić na zakup nowego samochodu prosto z salonu. Z jednej strony jest to chwila pełna emocji związanych z nabyciem wymarzonej fury. Z drugiej strony czeka Cię zaraz spora odpowiedzialność wynikająca z konieczności skonfigurowania wszystkich elementów Twojej bryki. To właśnie w tym momencie będziesz decydował o tym, w jakie elementy doposażysz samochód, co będzie miało ogromne znaczenie przy codziennym użytkowaniu auta. Dlatego musisz chwilowo ostudzić emocje i rozsądnie podjąć szereg decyzji. Podstawową rzeczą, przy której powinieneś się zatrzymać i zastanowić nad wyborem, są reflektory. W zależności od modelu będziesz miał do wyboru reflektory halogenowe, ksenonowe i LED-owe. Która technologia sprawdzi się najlepiej w Twoim przypadku? W tym artykule poznasz 3 rzeczy, które musisz wziąć pod uwagę przy konfigurowaniu lamp w nowym samochodzie. Dzięki temu z łatwością dobierzesz technologię lamp odpowiadającą Twoim oczekiwaniom. Zapraszamy!

 

Co musisz wziąć pod uwagę przy doborze lamp w nowym samochodzie? 3 rzeczy

  1. Koszty utrzymania, czyli im nowsze, tym droższe

Zanim przejdziemy do tematu parametrów technicznych oświetlenia, gdzie nowsze technologie zdecydowanie przewyższają starsze formy oświetlenia – zastanówmy się, czy w ogóle zależy Ci na posiadaniu tych wszystkich bajerów? Bo jeśli obecnie masz w samochodzie halogeny i takie rozwiązanie Ci odpowiada, to może nie warto pchać się w LED-y, czy ksenony. Zaraz poznasz wiele aspektów, w których wymienione technologie niszczą halogeny. Ale w obszarze kosztów utrzymania nic nie jest tak ekonomiczne, jak reflektory halogenowe. Przy takich reflektorach wystarczy, że będziesz odpowiednio często wymieniał żarówkę kosztującą kilkadziesiąt złotych. A przy LED-ach, czy ksenonach, w razie konieczności naprawy czegokolwiek musisz szykować się na spory wydatek. Zakup nowej lampy to nawet kilkanaście tysięcy złotych.

Pamiętaj, żeby uwzględnić takie kalkulacje przy konfigurowaniu samochodu. Musisz być przygotowany na to, że nowe technologie, będą okazjonalnie wymagały zainwestowania niemałych pieniędzy w oświetlenie i nie tylko. Dadzą Ci za to mnóstwo praktycznych zalet, które przełożą się na Twój komfort użytkowania samochodu. Więc podsumowując temat kosztów utrzymania – albo stawiasz na tanie w utrzymaniu halogeny i liczysz się z wadami takiego rozwiązania, albo uwzględniasz wysokie koszty serwisowania i korzystasz z dobrodziejstw nowoczesnych technologii.

 

  1. Parametry techniczne odpowiadające za Twój komfort użytkowania pojazdu

Do takich parametrów zaliczymy:

Trwałość, gdzie zdecydowanym zwycięzcą są LED-y mające fabrycznie przetrwać nawet 100 tysięcy godzin pracy. Na drugim miejscu mamy ksenony, których żywotność oscyluje w okolicach 3000 godzin. I na końcu mamy halogeny przeżywające około 1000 godzin świecenia w zależności od producenta. Tak to wygląda, kiedy oceniamy specyfikację techniczną poszczególnych technologii. Pamiętaj jednak, że oświetlenie dosyć rzadko osiąga wymienione wartości bez żadnych awarii i nie warto nastawiać się na to, że np. LED-y będą nieśmiertelne i nie sprawią żadnych problemów serwisowych (bo tak to niestety w praktyce nie działa).

Jakość światła, gdzie również wygrywają LED-y. Bardzo blisko nich, ale jednak na drugim miejscu w takim zestawieniu plasują się ksenony. A halogeny znów kończą na ostatniej pozycji. Porównujemy tutaj przede wszystkim barwę i zasięg światła. Barwa oświetlenia LED-owego jest najbardziej zbliżona do światła słonecznego. To sprawia, że nasze oczy świetnie odbierają takie światło. A to przekłada się na dobre samopoczucie w trakcie jazdy i ograniczone do minimum zmęczenie prowadzeniem samochodu. Bardzo podobnie, lecz nieco gorzej wygląda to przy ksenonach. Natomiast halogeny nie mają zbytnio podejścia do 2 nowocześniejszych technologii – tutaj zarówno barwa, jak i zasięg oświetlenia wypadają znacznie gorzej.

Energooszczędność przekładająca się na paliwożerność, gdzie znów na pierwszym miejscu mamy LED-y. Ksenony wypadają w tym obszarze trochę gorzej od LED-ów. A halogeny są w tym kryterium kompletnie poza skalą. Zarówno LED-y, jak i ksenony są znacznie wydajniejsze energetycznie od żarówek halogenowych, dzięki czemu zapewniają mniejsze zużycie paliwa (minimalne, ale jednak).

Podsumowując kwestię parametrów technicznych – LED-y są najlepsze pod każdym kątem, ksenony wypadają od nich nieco gorzej, a halogeny zostają daleko w tyle względem 2 nowszych technologicznie konkurentów. Pozostała nam do rozpatrzenia jeszcze 1 rzecz, która może kompletnie zmienić Twoją decyzję mimo braku logicznych argumentów.

 

  1. Wygląd, który powinien spełniać wszystkie Twoje oczekiwania

Koszty utrzymania i parametry techniczne to czysta kalkulacja i porównywanie cyferek. Natomiast przy zakupie wymarzonej fury takie rzeczy lubią schodzić na dalszy plan, bo w praktyce ten samochód ma Ci się przede wszystkim podobać. W tym kryterium nie ma żadnych specyfikacji, czy opisów. Jedyną rzeczą decydującą o zwycięzcy w temacie wyglądu jest Twój gust. Wybierz rozwiązanie będące idealnym kompromisem między Twoimi oczekiwaniami wizualnymi a możliwościami technologicznymi. Dzięki zastosowaniu tej metody będziesz zadowolony zarówno z wyglądu samochodu, jak i właściwości użytkowych.

 

Podsumowanie

Konfigurowanie samochodu to moment, w którym łatwo dać się ponieść emocjom. Ale pamiętaj, że dobór oświetlenia to chwila, gdzie warto zaangażować zdrowy rozsądek w wybór najlepszej opcji. Uwzględnij wtedy wiedzę poznaną w tym artykule, a z pewnością wybierzesz opcję spełniającą wszystkie Twoje potrzeby. Sprawdź sam!