Mercedes W213 to model zaprezentowany w 2016 roku, w którym po raz pierwszy pojawiła się tak zaawansowana technologia w lampach samochodowych. Od premiery tego modelu minęło już 8 lat, a producenci wciąż rozwijają oświetlenie w kierunku zapoczątkowanym przez wspomnianego Mercedesa. Dzisiaj na rynku samochodów ze średniej i wyższej półki ciężko będzie znaleźć markę, która nie ma adaptacyjnych reflektorów. To coś, co powoli staje się obowiązkowym elementem każdego samochodu. Niezależnie, czy kupujesz samochód marki francuskiej, japońskiej, czy niemieckiej – z pewnością będziesz miał możliwość wyboru modelu wyposażonego w takie reflektory. W każdym z tych samochodów zasada działania oświetlenia będzie bardzo podobna, ale każdy z producentów wykorzystuje możliwości tej technologii nieco inaczej. W tym artykule dowiesz się, jak to wygląda wśród francuskich, japońskich i niemieckich producentów aut. W ten sposób szybko zyskasz rozeznanie w adaptacyjnych reflektorach dostępnych na rynku nowych samochodów. Zapraszamy!
Francja, Japonia i Niemcy – 3 kraje i wszędzie 1 ta sama technologia, lecz z pewnymi różnicami
Zaczynamy od Francji i samochodów z lwem w logo. Peugeot z reguły nie wprowadza na rynek innowacyjnych rozwiązań. Ta marka zazwyczaj implementuje do swoich aut rzeczy, które są już dobrze przetestowane i powszechnie lubiane wśród użytkowników samochodów innych producentów. Dokładnie tak to wygląda w temacie oświetlenia adaptacyjnego. Peugeot dopiero od niedawna wziął się za wdrażanie adaptacyjnych reflektorów w swoich modelach. Świetnym przykładem będzie model E-3008, który został wyposażony w lampy o nazwie „Pixel LED”.
Peugeot nie odkrył tymi reflektorami kompletnie nic nowego. Inni producenci – łącznie z tymi, którzy również nie kojarzą się z niesamowitymi nowościami – już od kilku lat mają w swoich autach tę technologię na takim bądź wyższym poziomie.
W przypadku wspomnianych lamp Peugeot postawił na podzielenie wiązki światła na 22 w pełni autonomiczne piksele. Dla porównania warto wspomnieć, że firma Automotive Lighting zajmująca się produkcją reflektorów pracuje aktualnie nad reflektorami microLED, gdzie strumień światła ma być podzielony na 20 000 niezależnych segmentów. Wspomniane 22 autonomiczne piksele w samochodzie Peugeot E-3008 nie brzmią przy takiej liczbie imponująco, ale to nie cyfry mają tutaj prawdziwe znaczenie. Najbardziej liczy się praktycznie użytkowanie i tutaj E-3008 wypada dosyć solidnie. 22 segmenty połączone z systemami monitorującymi sytuację na drodze sprawnie radzą sobie z wycinaniem kierowców i doświetlaniem tego, co trzeba. Nie będzie to tak precyzyjne, jak w przypadku technologii stosowanych w samochodach marki Lexus bądź Audi, ale mimo to zapewni Ci wygodę i bezpieczeństwo na wysokim poziomie. Jeśli liczysz na coś więcej, to powinny Cię zainteresować autonomiczne systemy 2 wspomnianych marek premium.
Z Francji przechodzimy do Japonii, gdzie mamy markę Lexus, która wyposaża swoje samochody w nieco bardziej zaawansowany system oświetlenia, niż robi to Peugeot we wspominanym wyżej modelu. W nowych Lexusach masz do dyspozycji dwustopniowy system adaptacyjnych świateł drogowych. Reflektory wyposażone w tę technologię są podzielone na 24 niezależne segmenty oświetlenia. To jedynie 2 segmenty więcej niż w modelu E-3008 od Peugeota. Ale to nie liczby sprawiają, że rozwiązanie marki Lexus jest znacznie lepsze od reflektorów „Pixel LED” stosowanych przez markę z lwem w logo. Dużą rolę odgrywa tutaj układ tych segmentów.
Lexus postanowił podzielić 24 segmenty na dwa rzędy diod. Dzięki temu lampy precyzyjniej wycinają innych uczestników ruchu z zasięgu działania (względem rozwiązania Peugeota) i w ten sposób zapewniają Ci lepszą widoczność. Lexus stawia na maksymalną praktyczność użytkowania, bez nadmiernych rewolucji. Kompletnie inne podejście ma Audi, co świetnie pokazuje model Q6 e-tron. Oświetlenie tego samochodu deklasuje wspominane wyżej systemy pod kątem możliwości technologicznych.
Oświetlenie w Audi Q6 e-tron zapewnia wszystkie znane wygody, do których ta niemiecka firma już przyzwyczaiła. Automatyczne regulowanie długości wiązki światła na podstawie prędkości jazdy, doświetlenie zakrętów zgodnie ze skrętem kierownicy i wiele więcej. To w modelach Audi absolutnie podstawowe funkcjonalności. W Q6 e-tron Audi poszło o krok dalej i wprowadziło podwójne reflektory.
Górna sekcja przedniego oświetlenia w tym modelu to światła dzienne. Są one podzielone na 61 niezależnych części, co nie tylko gwarantuje wyjątkową precyzję w bieżącym regulowaniu świateł przez rozmaite systemy, ale daje Ci to również pewną unikalną możliwość. W Audi Q6 e-tron to od Ciebie zależy, jak będą wyglądały lampy. Masz do wyboru kilkanaście stylizacji, które są bardzo skutecznie odwzorowane za pomocą wspomnianych 61 niezależnych źródeł światła. Dzięki temu możesz dowolnie zmieniać wygląd oświetlenia. Jeszcze więcej ciekawych rzeczy czeka z tyłu samochodu.
Tylne reflektory zostały opracowane w technologii OLED. Tutaj również możesz modyfikować wygląd dzięki rozbudowanym, niezależnym segmentom światła. Ponadto tylne lampy potrafią wyświetlać np. trójkąt awaryjny, co może mieć kluczowy wpływ na szybkość reakcji innych kierowców. Poza tym Audi połączyło tylne reflektory z zaawansowanymi czujnikami parkowania. To sprawia, że lampy uruchamiają mocne światło stop przy odpowiednio małej odległości między samochodami. Wszystkie wymienione funkcjonalności przekładają się na to, że Audi króluje w temacie oświetlenia adaptacyjnego.
Podsumowanie
Reflektory adaptacyjne to technologia, która cały czas jest rozwijana przez producentów. Największe postępy widać w Audi. To marka nadająca kierunek temu rozwiązaniu. Podobnie to wygląda przy innych technologiach, takich jak przykładowo reflektory laserowe. Tutaj również Audi ma swój udział i z pewnością będzie kontynuowało pracę nad takimi lampami. Jeśli interesują Cię najnowsze technologie w oświetleniu samochodowym, to koniecznie sprawdź poniższy artykuł:
→ 4 zalety i 3 wady reflektorów laserowych – Czy są warte kilkadziesiąt tysięcy złotych? Sprawdzamy!
Poznasz w nim wszystkie plusy i minusy lamp laserowych – Zapraszamy!