Porównanie tych 2 typów oświetlenia samochodowego to nieliczny moment, w którym ostateczny werdykt nie będzie brzmiał – to zależy. W tym artykule porównamy ksenony z LED-ami pod kątem 3 najważniejszych właściwości reflektorów. Na początek zajmiemy się żywotnością. Następnie przejdziemy do jakości światła i komfortu codziennego użytkowania. I na koniec zostawiliśmy parametr, przy którym ciężko jest wyłonić jednoznacznego zwycięzcę, czyli koszty serwisowania. Po zapoznaniu się z dzisiejszym poradnikiem już nigdy nie będziesz miał wątpliwości, która technologia jest lepsza i jaki typ oświetlenia całkowicie przejmie rynek motoryzacyjny w najbliższych latach. Zapraszamy!
1. Parametr, w którym LED-y niszczą wszystko, czyli żywotność
Tutaj wystarczy spojrzeć na poniższe porównanie, które przedstawia żywotność poszczególnych rodzajów oświetlenia:
- ksenony – około 3000 godzin,
- LED-y – nawet 100 000 godzin, w przypadku mocniejszych diod – około 15-50 tysięcy godzin.
W większości nowych modeli spotkasz się z LED-ami mającymi świecić 100 000 godzin. To ponad 33 razy więcej niż klasyczny ksenon. Już taka liczba stawia ksenony na przegranej pozycji, ale w praktyce to jeszcze nie wszystko. Wspomniane 3 tysiące godzin to przewidywana długość pracy żarnika określona przez producenta. Ta rzeczywista żywotność wygląda nieco inaczej.
Wynika to z tego, że producent przy podawaniu tego parametru przyjął swój wzór użytkowania takiej żarówki. Nie uwzględnił w nim częstego wyłączania i włączania oświetlenia. Dlatego przeciętny użytkownik samochodu wyposażonego w reflektory xenonowe musi wymieniać żarnik w momencie, w którym minie połowa „fabrycznej” żywotności, czyli po około 1500 godzinach.
Taka konieczność jest powodowana również wariowaniem barwy oświetlenia na ostatnim etapie pracy żarnika. W ramach zużycia ksenon może stopniowo zmieniać barwę np. lampa będzie coraz bardziej świecić na różowo/pomarańczowo/żółto/czerwono/fioletowo. Tak więc faktyczna żywotność klasycznego ksenona wynosi około 1500-2000 godzin. To 50 razy mniej niż w przypadku najżywotniejszych LED-ów oraz ponad 7 razy mniej, jeśli mamy mocne diody LED w reflektorze.
Dlatego finalny werdykt w obszarze żywotności może być tylko jeden – 1:0 dla LED-ów. W kolejnym porównywanym parametrze również mamy jednoznacznego zwycięzcę, co może być dla Ciebie sporym zaskoczeniem.
2. Jakość oświetlenia i komfort codziennego użytkowania – Teoretycznie subiektywna kwestia, ale w praktyce zwycięzca jest tylko jeden
W temacie jakości oświetlenia porównamy LED-y i ksenony zgodnie z zasadami medycyny. Według niej najlepsza barwa światła to taka, która jest najbardziej zbliżona do światła dziennego. Taka zasada ma bardzo duże znacznie dla codziennego użytkowania reflektorów w trakcie nocnych podróży. Kiedy lampy samochodowe zapewniają Ci taką barwę światła, to:
- wszystko idealnie widzisz, bo Twój wzrok jest dostosowany właśnie do takiej barwy światła,
- do Twoich oczu trafia światło, które nie męczy Twojego wzroku,
- co ma pozytywny wpływ na Twoje ogólne samopoczucie i poziom energii.
Upodobania w kwestii ulubionej barwy światła to rzecz bardzo subiektywna. Ale w praktyce nawet przy takim parametrze dysponujemy zależnościami umożliwiającymi wyłonienie zwycięzcy. W skrócie – im barwa oświetlenia jest bliższa barwie światła dziennego, tym lepiej.
Różnice w 2 porównywanych technologiach są tutaj naprawdę bardzo małe, ale jednak są i wskazują na to, że LED-y ponownie są lepsze od ksenonów. Oświetlenie LED zapewnia barwę najbliższą światłu dziennemu, dzięki czemu gwarantuje 3 wymienione wyżej korzyści. Czyli mamy 2:0 dla LED-ów. Teraz nadszedł czas na parametr, przy którym ciężko konkretnie wyłonić 1 lepszą technologię. Wynika to z tego, że przy kosztach serwisowania bardzo dużo – zależy.
3. Koszty serwisowania – Tutaj brak jednoznacznego zwycięzcy
Przy ustalaniu zwycięzcy w kwestii kosztów serwisowania pojawia się pewien problem. Tylko ksenony umożliwiają wykonanie kalkulacji przedstawiającej cennik użytkowania. Przy ksenonach można by wyliczyć koszty wymiany żarników po upłynięciu określonej żywotności. Do tego wystarczyłoby dołożyć sporadycznie ponoszone koszty związane z regeneracją, czy polerowaniem i gotowe – mielibyśmy gotowy zarys cennika związanego z ksenonami. Przy oświetleniu LED-owym nie ma zbytnio możliwości wykonania takich obliczeń. To dlatego, że tak jak wcześniej wspomnieliśmy – najlepsze LED-y zapewniają 100 000 godzin żywotności. Czyli w teorii nigdy nie będziesz musiał wymienić takiej żarówki. W takim wypadku pozostają jedynie koszty regeneracji, czy polerowania klosza. Przy takich założeniach znów wygrałyby LED-y. Tylko że musimy w tych kosztach uwzględnić jeszcze potencjalne naprawy bądź wymianę lampy. A to 2 kwestie, o których posiadacze samochodów z LED-owym oświetleniem woleliby pewnie zapomnieć.
Reflektory LED-owe ze względu na swoją bardzo złożoną konstrukcje są zdecydowanie najdroższym rozwiązaniem zarówno w naprawie, jak i w wymianie. Taki przeciętny reflektor LED do samochodu marki premium potrafi kosztować 10 000 złotych. W przypadku ksenonów nowe lampy są znacznie tańsze. Tak samo to wygląda, kiedy w grę wchodzi naprawa lamp LED i reflektorów ksenon. Skomplikowana budowa oświetlenia LED-owego sprawia, że naprawa wymaga większej ilości pracy oraz odpowiedniej wiedzy. To zestaw 2 czynników powodujących wysokie ceny naprawy reflektorów LED. Ksenony są przyjaźniejsze w naprawie, co ma pozytywne przełożenie na koszty serwisowania.
Podsumowując temat kosztów użytkowania poszczególnych technologii, musimy uwzględnić 2 rzeczy. Z jednej strony ksenony wymagają regularnej wymiany żarników, czym przy LED-ach w ogóle nie musisz się przejmować ze względu na świetną żywotność. Z drugiej strony jak już się coś zepsuje albo lampa będzie wymagała wymiany, to technologia LED jest wtedy znacznie droższa od ksenonów.
Ciężko tutaj wskazać, który rodzaj oświetlenia jest lepszy. Dlatego zarówno LED, jak i ksenon otrzymuje po 1 punkcie. Czyli finalnie mamy wynik – 3:1 dla LED-ów. Taki rezultat tego pojedynku przekłada się bezpośrednio na udział poszczególnych technologii na rynku oświetlenia motoryzacyjnego oraz postawy producentów w tym temacie.
Podsumowanie
Wynik naszego testu pokrywa się z nastawieniem kierowców do typów oświetlenia, które przekłada się na coraz większy udział samochodów z oświetleniem LED na naszych drogach. Kierowcy doceniają ten rodzaj reflektorów między innymi ze względu na niesamowitą żywotność, świetną jakość oświetlenia oraz bezproblemowe użytkowanie. Widzą to producenci samochodów, którzy inwestują potężne pieniądze w rozwój tej technologii. A jeśli Ty wolałbyś uniknąć takich potężnych inwestycji w nowe reflektory i chciałbyś w tańszy sposób osiągnąć efekt idealnego oświetlenia, to regeneracja reflektorów jest rozwiązaniem dla Ciebie. Kliknij link i dowiedz się więcej – Zapraszamy!