Poruszanie się po drogach samochodem wiąże się z koniecznością spełnienia określonych wymogów technicznych pojazdu. Pełną sprawnością i parametrami wskazanymi w przepisach musi się wykazać również oświetlenie. Rodzaj, kolor i kształt poszczególnych reflektorów nie mogą być przypadkowe. Dotyczy to również świateł mijania – symetrycznych lub asymetrycznych. Dowiedz się, jaki ich typ jest wymagany.
Spis treści:
- Jaką rolę odgrywają światła mijania w samochodzie?
- Światła symetryczne i asymetryczne – różnice
- Światła symetryczne w Polsce
Jaką rolę odgrywają światła mijania w samochodzie?
Sprawne oświetlenie samochodu ma duże znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Z jednej strony oświetla drogę kierowcy, dzięki czemu jest ona dobrze widoczna również po zmroku. Z drugiej – sprawia, że pojazd jest widziany przez innych kierowców. Jednocześnie oświetlenie samochodowe służy do komunikowania się z innymi uczestnikami ruchu drogowego. Pozwala zasygnalizować im manewry skręcania, hamowania czy awaryjnego postoju.
Jednym z rodzajów oświetlenia w aucie są światła mijania, czyli tzw. światła krótkie. Ich podstawowym zadaniem jest oświetlanie drogi kierowcy przed pojazdem. Dlatego powinny być tak ustawione, aby obejmowały swoim zasięgiem optymalną część nawierzchni. W samochodach na całym świecie montuje się światła asymetryczne i symetryczne. Różnią się one między sobą głównie sposobem działania.
Światła symetryczne i asymetryczne – różnice
Przez około pół wieku rozwoju motoryzacji w samochodach montowano jedynie światła symetryczne. W Polsce obowiązywały one do 1957 roku, w którym odpowiednie przepisy wprowadziły w tym zakresie zmiany.
Na czym polega różnica pomiędzy tymi dwoma rodzajami oświetlenia? Nie chodzi tu o kształty lamp, jak mogłoby sugerować nazewnictwo. Asymetria oświetlenia sprowadza się do zasięgu strumienia światła emitowanego przez każdy z reflektorów.
Osoby sprowadzające pojazdy z zagranicy mogą zastanawiać się nad tym, czy obowiązują w nich światła mijania symetryczne czy asymetryczne. W Polsce niezbędne jest korzystanie ze świateł asymetrycznych. To lampy, które kierują wiązkę tak, że nie oślepia innych uczestników ruchu drogowego. Jednocześnie lepiej oświetlają prawe pobocze, po którym mogą chodzić piesi, uwidaczniając też znajdujące się na nim znaki drogowe.
Przepisy mówią również, że wiązka emitowana przez światła krótkie musi tworzyć z jezdnią kąt nie mniejszy niż 0,1% i oświetlać drogę na dystansie nie mniejszym niż 40 m i nie większym niż 300 m.
Światła symetryczne w Polsce
Światła asymetryczne i symetryczne różnią się między sobą sposobem oświetlania jezdni, ale też odmienne jest do nich podejście do nich polskich i europejskich przepisach o ruchu drogowym. Praktycznie jedynym krajem na świecie, w którym nadal stosuje się zasadę symetrii świateł mijania, są Stany Zjednoczone. Ponieważ jednak z tego kraju sprowadza się wiele samochodów, takich jak popularne od lat Fordy czy coraz częściej pojawiające się na ulicach Chryslery, Jeepy i Chevrolety, dla ich nabywców ma znaczenie czy światła symetryczne w Polsce są akceptowane.
Rzeczywistość nie jest zbyt optymistyczna, zwłaszcza że oświetlenie jest jednym z elementów wyposażenia, kontrolowanym podczas przeglądów rejestracyjnych i technicznych. W konfrontacji: światła symetryczne a przegląd, zawsze wygrywa prawo, które w Polsce mówi temu oświetleniu „NIE”. Właściciel pojazdu z takimi lampami wyjedzie ze stacji kontroli w przysłowiowym kwitkiem. Niestety zły rodzaj świateł mijania to nie usterka, którą można łatwo usunąć na miejscu. Modyfikacje muszą być wykonane w wyspecjalizowanym warsztacie.
Dlatego decydując się na model samochodu zza oceanu, warto kupić taki z homologacją lub zaraz po sprowadzeniu oddać go do specjalisty, który dokona adaptacji lamp USA. Warto wiedzieć także, że niezgodności z przepisami drogowymi w Polsce dotyczą nie tylko świateł mijania, ale też tylnego światła przeciwmgielnego czy licznika wskazującego mile, a nie kilometry.