Budowa reflektorów samochodowych

budowa reflektora samochodowego

Reflektory samochodowe pełnią bardzo istotną rolę, zapewniając bezpieczeństwo podczas jazdy. Jest to możliwe dzięki ich budowie, która sprawia, że doskonale spełniają swoje funkcje. Sprawdźmy więc, jaka jest budowa reflektora samochodowego oraz jakie funkcje pełnią poszczególne elementy. Serdecznie zachęcamy do lektury.

Obudowa

Najbardziej wewnętrznym elementem jest chodzi o reflektor samochodowy jest jego obudowa. Jej rolą jest również zamocowanie elementu do karoserii pojazdu, a także ochrona przed czynnikami zewnętrznymi. W obudowie mieszczą się też pozostałe elementy, dlatego tak ważne jest, aby był on szczelny.

Zaparowane reflektory to problem również w Twoim samochodzie? Sprawdź, z czego dokładnie może on wynikać i jak się go pozbyć!

reflektory samochodowe budowa

Urządzenie regulujące

Reflektory muszą być ustawione w odpowiedni sposób, aby nie oślepiały innych kierowców znajdujących się na drodze. Mogą być to m.in. elementy automatyczne, które działają dzięki czujnikom stale kontrolującym pozycję nadwozia auta i na tej podstawie dostosowują pozycję.

Żarówki

Żarówki są oczywiście niezbędne, aby reflektor w samochodzie mógł działać w prawidłowy sposób. Stosowanych jest kilka rodzajów, a te najpopularniejsze to:

    • żarówki halogenowe – najstarsze rozwiązanie, ale i najtańsze. Mają jednak sporo wad, w tym krótszy czas eksploatacji, a także szybsze blaknięcie,
    • żarówki ksenonowe – działają poprzez wytwarzanie jasnego i białego światła oraz reakcję chemiczną pomiędzy gazem ksenonowym a elektrodami. W porównaniu z halogenowymi żarówkami samochodowymi, emitują znacznie więcej światła, co pozwala na lepszą widoczność na drodze. Można także używać ich przez dłuższy czas, zwłaszcza w porównaniu z żarówkami halogenowymi,
    • żarówki LED – obecnie dominujące w nowocześnie budowanych autach, stanowiące w nich standard. Gwarantują długi czas eksploatacji, a także zużywają mało energii. Wadą jest jednak ich wyższa cena.
    • żarówki laserowe – to najnowsza technologia, jeśli chodzi o reflektory samochodowe. Dają jasne światło, a także zapewniają długi czas działania, nawet do 100 tys. godzin. Pracują dodatkowo w niższych temperaturach, co chroni przed awarią.

Odbłyśniki (lustra)

Budowa reflektora samochodowego to odbłyśniki, zwane również lustrami. Najważniejsze z nich zwane są paraboloidalnymi. Są one zrobione z ciągnionej blachy stalowej poddanej procesowi szlifowania i lakierowania, wraz z końcowym nałożeniem warstwy aluminium. Są one standardowym, bardzo często stosowanym rozwiązaniem w autach.

Drugi wariant to odbłyśniki wielo paraboloidalne. Projektuje się je z zastosowaniem oprogramowania komputerowego, co ma na celu m.in. bardziej precyzyjne kierowanie strumienia światła i lepszy jego zasięg.

Ostatni wariant to natomiast tzw. projektor. W jego przypadku odbłyśnik ma kształt elipsy obrotowej z dwoma ogniskami. Źródło światła jest natomiast ulokowane w jednym z ognisk, aby po odbiciu się przejść przez drugie ognisko. Sprawia to, że otrzymuje się rozproszoną wiązkę świetlną.

Szyby

Opisując budowę reflektora samochodowego nie można oczywiście zapomnieć o szybie. Aktualnie w pojazdach stosuje się szyby rozpraszające lub gładkie. Pierwsze z nich składają się z licznych soczewek oraz pryzmatów, a także wykonywane są albo ze szkła, albo tworzywa sztucznego. Natomiast szyby gładkie najczęściej robione są z tworzywa sztucznego, które cechuje się przede wszystkim lekkością, odpornością na zarysowania i przejrzystością.