Naprawa reflektorów a komputer diagnostyczny – Jak to wygląda w praktyce?

Komputer diagnostyczny to wspaniałe narzędzie, które znacznie przyspiesza naprawę samochodu. Wystarczy szybkie wpięcie, kilkadziesiąt sekund i masz do dyspozycji mnóstwo informacji dotyczących pojazdu. Ponadto z poziomu takiego komputera możesz wyeliminować sporo usterek. Z dużą ilością rzeczy radzą sobie nawet najtańsze chińskie testery. Ale jest taka sekcja z samochodu, przy której tanie rozwiązania nie wystarczą. Próba diagnozy poważnych problemów z reflektorami tanimi urządzeniami mija się z celem. Przy oświetleniu konieczne jest zastosowanie specjalistycznych komputerów diagnostycznych. W tym artykule dowiesz się, jak wygląda kwestia użycia komputera diagnostycznego przy awarii lamp samochodowych w praktyce. Ponadto poznasz prostą wskazówkę, dzięki której szybko wybierzesz serwis reflektorów oraz oszczędzisz mnóstwo czasu i pieniędzy. Zapraszamy!

 

Jakie komputery diagnostyczne są niezbędne przy diagnozie poważnych problemów z reflektorami? 1 zależność i 7 przykładów

Im poważniejszy problem, tym bardziej zaawansowane urządzenie będzie niezbędne przy naprawie. Taka prosta zależność ma zastosowanie z 1 powodu. Poważne awarie wymagają bardzo dużej ingerencji w ustawienia systemowe samochodu. Nie dostaniesz się do nich za pomocą najtańszych komputerów diagnostycznych. Konieczność wprowadzenia zmian bądź zresetowania podstawowych ustawień reflektorów, czy współpracujących z nimi systemów elektronicznych sprawia, że trzeba wykorzystać dedykowane narzędzia. Tutaj nie obędzie się bez komputerów, które zostały stworzone przez samego producenta  do napraw samochodów znajdujących się tylko i wyłącznie w jego ofercie. Taki układ ma 1 wielką wadę, która jest jednocześnie pewnego rodzaju zaletą.

Z jednej strony konieczność zastosowania dedykowanego urządzenia ogranicza Twoje możliwości naprawcze. Ale z drugiej strony – producent miał umożliwić wejście do najgłębszych ustawień samochodu dosłownie każdemu posiadaczowi komputera za 50 złotych? Mogłoby się to skończyć różnie. Dlatego producenci stworzyli swoje dedykowane komputery diagnostyczne, które zapewniają maksymalny zestaw funkcjonalności. Tak wygląda zestawienie 7 przykładowych producentów samochodowych oraz ich dedykowanych komputerów diagnostycznych:

  • BMW – ICOM Next A,
  • Volkswagen Group – VAS6154B (ewentualnie VCDS – tańsza opcja),
  • Mercedes-Benz – MB Star z systemem Xentry,
  • Ford – VCM 3,
  • KIA – KDM,
  • Hyundai – Tester GDS,
  • Suzuki – SDT II.

Przy zaawansowanych problemach z reflektorami konieczne będzie wykorzystanie powyższych interfejsów diagnostycznych. Przy każdej innej, prostszej awarii wystarczy użycie uniwersalnych komputerów, spośród których możemy wyróżnić 4 niżej wymienione modele.

 

W jakich przypadkach sprawdzą się uniwersalne testery diagnostyczne? 4 przykłady testerów, które wystarczą przy prostszych naprawach

Uniwersalne komputery sprawdzą się wszędzie tam, gdzie nie są potrzebne dedykowane rozwiązania. Proste diagnozy obejmujące podstawowe lub średnio-zaawansowane kwestie związane z lampami to tematy, z którymi uniwersalne testery diagnostyczne świetnie sobie poradzą. Na rynku akcesoriów diagnostycznych znajdziesz całą masę takich urządzeń. Od najtańszych chińskich testerów za 50 złotych z ograniczonym zestawem funkcjonalności, po komputery diagnostyczne za kilkanaście tysięcy złotych umożliwiających kompleksowe naprawy reflektorów i nie tylko. Do urządzeń ze świetnym stosunkiem jakość/możliwości/cena zaliczymy:

  • Bosch KTS z systemem ESITronic,
  • Hella Gutman Macs 56,
  • AUTEL MaxiSys MS919,
  • Delphi DS180E BlueTech.

Z tych wszystkich nazw i kwestii typowo technicznych wynika pewien wniosek, który powinieneś wziąć pod uwagę przy wyborze serwisu samochodowego. Jeśli o tym zapomnisz, to narazisz się na stratę czasu i pieniędzy.

 

Pamiętaj o tym przy wyborze serwisu samochodowego, a ograniczysz kłopoty z naprawą lamp do minimum

Na początek zorientuj się, jaki komputer diagnostyczny jest niezbędny przy poważnych ingerencjach w system Twojego samochodu. Z taką informacją możesz rozpocząć poszukiwanie warsztatu, który naprawi Twoje reflektory. Przy pierwszym kontakcie z danym serwisem zapytaj o komputer diagnostyczny, w jaki jest wyposażony warsztat. Jeśli mechanik powie Ci, że nie wie albo że korzysta z chińskiego komputerka za 50 złotych, to lepiej poszukaj innego serwisu.

W razie konieczności wprowadzenia zmian bądź zresetowania głębokich ustawień komputera pokładowego samochodu – masz kolejne kłopoty, bo niewyposażony mechanik nie będzie w stanie tego zrobić. W takiej sytuacji będziesz musiał wyszukać nowy serwis, który dokończy naprawę. A taka zmiana serwisu to najprostsza droga do wydłużenia czasu naprawy i zwiększenia jej kosztów. Pamiętaj, żeby zapytać o komputer diagnostyczny użytkowany w warsztacie, a z łatwością unikniesz takich dodatkowych problemów z naprawą reflektorów oraz zaoszczędzisz mnóstwo czasu i sporo pieniędzy.

 

Podsumowanie

Tester diagnostyczny to szybki sposób na wyszukanie i usunięcie awarii. Ale działa to tak tylko wtedy, kiedy komputer diagnostyczny jest odpowiednio dopasowany do poziomu zaawansowania problemu. W niektórych przypadkach konieczne będzie użycie sprzętu dedykowanego przez producenta samochodu bądź solidnego, uniwersalnego testera diagnostycznego. Pamiętaj o tym, kiedy wybierasz warsztat, który będzie naprawiał Twoje lampy samochodowe. To najprostszy sposób na pozbycie się kłopotów z reflektorami bez zbędnych strat czasowych i finansowych. Więcej wskazówek ułatwiających szybką i bezproblemową naprawę awarii lamp samochodowych znajdziesz w naszym innym poradniku, w którym dowiesz się:

Dlaczego nie wolno uruchamiać samochodu bez reflektorów? 3 kosztowne konsekwencje

Zapraszamy!