Przegląd systemów oświetlenia w samochodach elektrycznych i hybrydowych – Co oferują dwaj flagowi przedstawiciele każdej grupy?

Samochód elektryczny czy hybrydowy – która opcja będzie lepsza? To bardzo trudny wybór, w którym dużo zależy od Twojego sposobu użytkowania pojazdu i osobistych upodobań. Najlepszym wyjściem w takiej sytuacji będzie solidne porównanie każdego samochodu pod względami, które szczególnie Cię interesują. Jednym z ważniejszych elementów, jaki trzeba konieczna wziąć pod uwagę przy takich porównaniach, są reflektory. W tym artykule porównamy oświetlenie zastosowane we flagowych przedstawicielach tych 2 grup pojazdów. Tesla 3 vs Toyota Prius – który z nich jest wyposażony w lepsze reflektory? Tego dowiesz się w dzisiejszym poradniku. Zapraszamy!

 

Świetne reflektory, które zrobią wszystko za Ciebie, czyli jakie oświetlenie zapewnia Tesla 3?

Tesla w systemach oświetlenia swoich samochodów stawia na sprawdzone i coraz popularniejsze rozwiązanie, jakim są reflektory Matrix LED. Takie reflektory zapewniają kierowcy szereg zalet, które są gwarancją bezpieczeństwa i praktycznie bezobsługowego użytkowania lamp. Z reflektorami Matrix LED nie musisz w ogóle ruszać pokrętłem od reflektorów, a i tak cały czas będziesz miał do dyspozycji maksymalny obszar oświetlenia. Wynika to z zasady działania tych lamp, która obejmuje mnóstwo najróżniejszych elementów.

Inteligentna kamera rejestrująca sytuację na drodze, czujnik skrętu kierownicy, czujnik zmierzchu, reflektor podzielony na kilkadziesiąt niezależnych stref oświetlenia. To kilka kluczowych elementów, które w połączeniu zapewniają świetne oświetlenie. Szczególnie ważny jest ten ostatni. Gdyby nie „rozbicie” wiązki światła na kilkadziesiąt stref, to ten system nie działałby tak dobrze. W reflektorach Matrix LED na snop światła składa się kilkadziesiąt stref światła. Dzięki temu lampy skutecznie wdrażają w życie wskazania czujników i informacje zdobyte w ramach współpracy z kamerą. W praktyce to wszystko wygląda bajecznie prosto.

Jeśli masz w samochodzie „tradycyjne” reflektory, to w trakcie nocnych podróży musisz na bieżąco manewrować pokrętłem od świateł, żeby nikogo nie oślepiać. W ramach każdego chwilowego powrotu na światła mijania tracisz widoczność pobocza/drogi przed Tobą/sąsiedniego pasa – zależnie od sytuacji. Jak to zrobić, żeby mieć cały czas maksymalny zasięg oświetlenia i nie oślepiać pozostałych uczestników ruchu? Właśnie taką zaletę zapewniają reflektory Matrix zastosowane w Tesli 3.

Lampy wyposażone w technologię Matrix LED cały czas świecą na maksimum swoich zasięgowych możliwości. Zmieniają to tylko w momencie, kiedy kamera bądź inny czujnik wykryje w zasięgu działania reflektorów uczestnika ruchu, któremu takie oświetlenie uniemożliwiłoby bezpieczne prowadzenie pojazdu. W takiej sytuacji do gry wchodzi wspomniane kilkadziesiąt stref składające się na wiązkę światła. Dzięki temu podzieleniu reflektory na bieżąco wycinają pozostałych kierowców z pola maksymalnego świecenia. W efekcie Ty wciąż masz idealne oświetlenia w miejscach, gdzie nikogo nie ma, a pojawiający się uczestnicy ruchu są wycinani z zasięgu pracy reflektorów za pomocą dokładnej zmiany natężenia wiązki w poszczególnych sektorach. Podobnie, lecz z pewnymi różnicami, działa system AHS zastosowany w Toyocie Prius. Jak ta technologia wypada przy reflektorach Matrix LED z Tesli 3?

 

Jak na tle Tesli 3 wypada Toyota Prius? Reflektory Matrix vs System AHS

Adaptive High Beam System, czyli AHS to system adaptacyjnego oświetlenia, który pierwszy raz został zastosowany w samochodzie marki Lexus. Od tamtej pory pojawia się w pojazdach producentów należących do Toyota Motor Company – w tym również w najnowszej Toyocie Prius. Czym ten system różni się od reflektorów Matrix LED? W praktyce przede wszystkim nazwą. Przy drobiazgowym doszukiwaniu się różnic możemy jeszcze wskazać liczbę sektorów, na jaką podzielona jest wiązka światła.

W przypadku lamp Matrix LED zależy to od konkretnego modelu – przykładowo w Volkswagenie Touaregu snop światła został podzielony na ponad 100 punktów świetlnych. W systemie AHS Toyota stawia na 24 niezależne sektory oświetlenia. Ta liczba nie brzmi imponująco, ale jest w pełni wystarczająca do skutecznego regulowania wiązki światła, które gwarantuje komfortowe użytkowanie oświetlenia. Poza nazwą i liczbą sektorów – nie ma większych różnic w tych 2 systemach. I jeden i drugi zapewnia bardzo zbliżone funkcjonalności i działa dokładnie na takiej samej zasadzie. Dlatego w porównaniu – Matrix LED vs System AHS – nie ma konkretnego zwycięzcy.

 

Podsumowanie

Wybór nowego samochodu to spore wyzwanie. Niestety nie pomoże Ci przy nim porównanie systemów oświetlenia w pojazdach, które Cię interesują. Niezależnie od wybranego rodzaju napędu, samochody podobnej klasy najprawdopodobniej będą wyposażone w niemalże takie same technologie oświetleniowe. Bardzo prawdopodobne jest również to, że przy pierwszej zimie z nowym samochodem zauważysz coś, co może Cię zaniepokoić. Więcej na ten temat przeczytasz w poniższym poradniku:

Dlaczego w nowych samochodach parują reflektory? 1 najpopularniejszy powód

Zapraszamy!