System automatycznego poziomowania reflektorów ma mnóstwo zalet i jedną wadę. Dzięki temu systemowi nie oślepiasz innych kierowców i masz idealnie oświetloną drogę. A to wszystko bez Twojego udziału. Za wypoziomowanie światła odpowiada szereg czujników i innych elektrycznych elementów. Do wad zaliczymy niesamowitą złożoność układu poziomowania. Działa tutaj standardowa zasada motoryzacji. Im bardziej skomplikowana budowa, tym więcej rzeczy mogących się popsuć. System automatycznego poziomowania reflektorów świetnie reprezentuje tę zasadę. W tym artykule poznasz 4 możliwe przyczyny powodujące problemy z poziomowaniem lamp. Ponadto dowiesz się, jak naprawić ten problem i dlaczego nie jesteś w stanie zrobić tego samodzielnie? Dzięki temu szybko pozbędziesz się awarii i Twoje reflektory odzyskają pełną funkcjonalność. Zapraszamy!
1. Kupiłeś nieoryginalny reflektor, który nie współpracuje z systemem poziomowania i nie tylko
Oryginalny reflektor do kilkuletniego samochodu kosztuje około 3-5 tysięcy złotych w zależności od stopnia zaawansowania technologii użytych przez producenta. W takiej cenie masz wszystkie bajery, takie jak doświetlanie zakrętów, regulacja wiązki światła uwzględniająca prędkość pojazdu, wyłączanie danych sektorów oświetlenia w razie pojawienia się kierowcy na przeciwnym pasie i wiele więcej. Wszystkie wymienione funkcje ułatwiają życie Tobie i pozostałym uczestnikom ruchu. Ale tylko wtedy, kiedy masz drogie, oryginalne reflektory. Jeśli postanowiłeś zaoszczędzić przy wymianie lamp i kupiłeś chiński zamiennik za kilka stówek, to czeka Cię szereg problemów.
Komputer pokładowy samochodu został fabrycznie przystosowany do obsługi oryginalnych lamp. To sprawia, że każda inna lampa nie będzie się prawidłowo komunikować z rozmaitymi systemami odpowiadającymi za uruchamianie poszczególnych funkcji. Dlatego po montażu zamiennika przestaną Ci działać nie tylko bajery, ale nawet takie podstawowe rzeczy, jak poziomowanie reflektorów. A w skrajnych przypadkach przestaną Ci działać światła drogowe. Jeśli ostatnio zamontowałeś w samochodzie zamiennik lampy, to najprawdopodobniej problem leży właśnie w tym elemencie. Czujniki mogą poprawnie przekazywać sygnały do reflektorów. Ale lampy nie reagują, bo nie są przystosowane do ich odbierania. W efekcie działają jedynie podstawowe światła mijania. Do odzyskania pełnej funkcjonalności niezbędny będzie zakup oryginalnego reflektora i pewien zabieg kosztujący kilkaset złotych.
Uruchomienie pojazdu bez oryginalnych reflektorów namiesza w ustawieniach komputera pokładowego odpowiadającego za sterowanie lampami. Po zamontowaniu oryginalnych reflektorów będziesz miał problemy z niektórymi funkcjonalnościami. W takiej sytuacji niezbędne będzie skorzystanie z profesjonalnej pomocy mechanika, który przywróci odpowiednie ustawienia w systemach samochodu. A taka usługa będzie kosztować co najmniej kilkaset złotych. Piszemy o tym więcej w dalszej części poradnika oraz w naszym innym artykule:
→ Dlaczego nie wolno uruchamiać samochodu bez reflektorów? 3 kosztowne konsekwencje
Kliknij link i dowiedz się więcej!
Zamiast kupować problematyczne zamienniki – skorzystaj z naszych usług. Renowacja lamp samochodowych to zabieg, dzięki któremu przywrócisz reflektory do pełnej sprawności po taniości. Kliknij link i sprawdź sam!
2. Uszkodzone wiązki elektryczne nie przekazują sygnałów czujników do reflektorów
Jeśli problemu nie stanowi zamontowany zamiennik reflektora, to sytuacja zaczyna się komplikować. W takim wypadku awarię spowodował jeden z elementów całej instalacji poziomującej reflektory. A części mogących się popsuć masz tam bardzo dużo.
Często awarii ulega okablowanie, które przekazuje sygnały z czujników pojazdu. Każdy z nich jest połączony z komputerem pokładowym. Ponadto komputer jest połączony z lampami kolejnymi wiązkami przewodów. Jak widzisz, kabli tam nie brakuje. Wystarczy, że jeden z nich się przetrze, ukruszy bądź dostanie zbyt dużo wilgoci i problemy gwarantowane. Taka usterka sprawi, że reflektory przestaną odbierać sygnały od komputera pokładowego. Chyba że awarii uległ kabel na linii czujnik – komputer. Wtedy system nawet nie otrzyma informacji od czujnika, więc nie będzie miał, czego przesłać. Niezależnie, w którym miejscu znajduje się problematyczny kabel, system samopoziomujący – albo zacznie wariować, albo przestanie działać. I jedno i drugie zachowanie jest charakterystyczne również dla dwóch kolejnych przyczyn, więc nie zaczynaj poszukiwań nieszczęsnego kabla, bo możliwości jest jeszcze naprawdę sporo.
3. Problem techniczny sprawia, że czujniki nie wysyłają sygnałów do systemu poziomowania lamp samochodowych
Może to nie przetarty, zalany bądź ukruszony przewód nie przesyła sygnału z czujników, tylko to czujnik nie przesyła żadnych informacji do systemu. Tak to wygląda w 2 sytuacjach. Albo czujnik uległ awarii i niezbędna będzie wymiana. Albo wiązka elektryczna odpowiadająca za działanie danego czujnika się wypięła i w efekcie czujnik nie dostaje niezbędnego prądu. Najczęściej takie problemy dotyczą czujników umiejscowionych przy osi tylnej i przedniej. Te dwa elementy są szczególnie narażone na typowe mechaniczne oddziaływania. Lata podróżowania po naszych drogach potrafią spowodować wyrobienie się kostek przekazujących prąd. A zaliczanie kolejnych ubytków drogowych to najprostsza droga do wypięcia się wiązki dostarczającej prąd do czujników. Jeśli problem z poziomowaniem stanowią wypięte kabelki, to rozwiązaniem będzie wpięcie ich z powrotem. Przy każdej innej awarii związanej z czujnikiem, konieczna będzie wymiana kosztująca kilkaset złotych. Kiedy wszystkie kable są całe, a czujniki wpięte i sprawne, to problem leży najprawdopodobniej w ostatnim elemencie całego układu, który lubi się czasami spalić.
4. Silniczek odpowiadający za poziomowanie reflektorów się spalił i nie wykonuje swojego zadania
Na samym końcu układanki składającej się z czujników, komputera pokładowego i mnóstwa przewodów znajduje się silniczek sterujący reflektorami. Kiedy się spali, to żadne sygnały docierające z pozostałych części nie przekonają go do działania. Taki spalony silniczek charakteryzuje się jednym objawem.
Jeśli awarii uległ silniczek, to system natychmiastowo przestał działać i pozycja reflektora pozostanie niezmienna do momentu naprawy. W przypadku silniczka tak jak przy czujnikach, niezbędna będzie wymiana. Każdy z wcześniej wymienionych problematycznych elementów układu poziomującego możesz naprawić w ten sam sposób, który jest jedynym sensownym rozwiązaniem.
Jak naprawić problemy z systemem poziomowania reflektorów? Jedyne sensowne rozwiązanie
Znalezienie problemu oraz zastosowanie skutecznego rozwiązania wymaga specjalistycznej wiedzy i profesjonalnego sprzętu. Dlatego najlepszym sposobem na pozbycie się problemu z poziomowaniem reflektorów jest skorzystanie z pomocy elektryka samochodowego. Taki specjalista szybko znajdzie przyczynę problemów oraz wdroży odpowiednie rozwiązanie. Będzie Cię to kosztowało co najmniej kilkaset złotych, ale to jedyny sposób na przywrócenie lampom pełnej funkcjonalności. Nawet jeśli postanowisz samodzielnie naprawić problem, to prędzej, czy później polegniesz. Może uda Ci się znaleźć przyczynę problemu i będziesz teoretycznie wiedział, jak go naprawić. Ale nic Ci to nie da, bo powstrzyma Cię brak 1 rzeczy.
Dlaczego samodzielna naprawa nie przyniesie Ci żadnych rezultatów? 1 powód, który uniemożliwia Ci naprawę problemu
Zakup i montaż oryginalnego reflektora, czy wymiana okablowania, czujnika bądź silniczka regulującego lampy nie brzmi skomplikowanie. Jeśli znalazłbyś kilka filmów instruktażowych z tej tematyki, to może byłbyś w stanie zrealizować takie naprawy. Ale wymiana danego elementu nie wystarczy, żeby pozbyć się problemu z poziomowaniem reflektorów. Konieczne będzie jeszcze zakodowanie wymienionych elementów w taki sposób, żeby prawidłowo komunikowały się z komputerem pokładowym. A nie zrobisz tego bez profesjonalnego sprzętu umożliwiającego ingerencję w ustawienia systemowe samochodu. Takim wyposażeniem dysponuje elektryk samochodowy, na którego będziesz musiał nieco wydać. Ale jak wspomnieliśmy wyżej, taki wydatek to jedyna gwarancja naprawy problemu.
Podsumowanie
Niedziałający system poziomowania reflektorów to poważna usterka, która w skrajnych przypadkach uniemożliwia codzienne korzystanie z samochodu. Przyczyn jej powstania może być mnóstwo. Od nieoryginalnego reflektora, przez ukruszony przewód, po zepsuty czujnik bądź spalony silniczek regulujący. Z każdą z wymienionych przyczyn pomoże Ci doświadczony elektryk samochodowy. Niestety nie uda Ci się ominąć jego kosztownego udziału w naprawie ze względu konieczność zastosowania profesjonalnego sprzętu. Jedyne co możesz zrobić, żeby zmniejszyć koszty eksploatacji reflektorów, to zapoznanie się z tym poradnikiem:
→ Jak dbać o reflektory? 4 rady
Poznasz w nim 4 wskazówki, dzięki którym Twoje lampy będą idealnie oświetlały Ci drogę i pięknie wyglądały przez kolejne lata. Kliknij i sprawdź sam!